דלג לתוכן העמוד
יום שני, 23 באוקטובר 2017
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

צום מועיל

4 טיפים שיעזרו לכם להתכונן כראוי לצום כיפור

33.jpg

צום הינו אקט משולש בעולם היהודי המהווה שלושה יסודות:

1. דרישה דתית, אמונית, מסורתית.

2. ניקוי גוף מיוחל לגוף.

3. ניקוי הנשמה, זמן להתכנסות עצמית של אדם עם בוראו.

אם נניח לרגע את הפן הדתי בצד ונתמקד בפן הפיזי, אין ספק שצום מעניק לגופנו הזדמנות לנוח ממאמצי העיכול הדורשים השקעה אנרגטית משמעותית מגופנו.

גוף האדם דורש אנרגיה מרובה מאוד לשם עיכול המזון. רובכם ודאי מכירים את ההרגשה המעיקה שפוקדת את גופנו מיד לאחר ארוחה כבדה: עייפות, כבדות, ישנוניות, רצון לנוח או חשק לישון. לרוב, מקורה של תחושה זו הינה בדרישת הגוף לאנרגיה לפירוק המזון. ההסבר לכך, בין היתר, הוא שזרם הדם מנותב לכיוון המעיים וזאת על מנת לספק להם את כל המרכיבים הנחוצים לעיכול טוב ומלא של הארוחה.

55.jpg

מהן התועלות בצום?

יום צום מאפשר למערכות הגוף שקט ודרישה אנרגטית נמוכה לעיכול המזון. צום הוא למעשה הזדמנות לנקז ולהוציא מרכיבים שהגוף לא צריך וזאת בשל אי הכנסה מחודשת של מזון לגוף לפרק זמן של 24 שעות.

מעבר לחסכון אנרגטי-גופני, כאשר אנו לא אוכלים, אפשר להתכוונן ולרכז את האנרגיות שלנו במקומות ובדברים עליהם אנו מעוניינים לתת דגש, למשל תפילה, התכנסות עצמית, חשיבה מחודשת, חשבון נפש (המהווה סוג של "ריסטרט" מחדש לגוף).

 

במה מומלץ להצטייד לפני צום?

לפני יציאה ליום צום חשוב לאכול את המזונות המתאימים לכך. חשוב מאוד להקפיד על שתיית מים מרובה לפחות כמה שעות לפני הישיבה לארוחה מפסקת. הארוחה יכולה להתחיל במנה של פירות וירקות כ-30 דקות לפני האוכל החלבוני (בשר, עוף, ביצים ועוד). לאחר מכן מומלץ לשלב מנה חלבונית בשרית עם מנה המורכבת מפחמימות או דגן מלא המצורף לירקות מאודים. מומלץ לאכול מנה בשרית כלשהי עם סלט ירקות חי כמנה עיקרית.

לצמחוניים שבינינו מומלץ לאכול פירות וירקות כ-30 דקות לפני המנה העיקרית. מנה זו יכולה לכלול קטניות עם דגן מלא וירקות מאודים כאשר רצוי לאכול בנוסף סלט ירקות חיים מתובל בשמן זית ולימון. מי שאוכל דגים יכול לערב אותם עם דגן מלא וירקות חיים או מאודים במנה עיקרית.

 

ממה עדיף להימנע?

למרות הדיעה הרווחת, מומלץ דווקא שלא לאכול מרקים לפני ארוחות מפסקת וזאת מפני שתחושת השובע שהם מייצרים הנה תחושה מדומה השולחת מסרים פיקטיבים למוח על מלאות. לכן, נוזלים, ובעיקר מים, עדיף לשתות שעות ספורות לפני הארוחה המפסקת (עד ליטר וחצי או שניים במהלך יום הארוחה המפסקת).

מים עם לימון לשבירת הצום

איך שוברים את הצום - משקה לימון

בראש ובראשונה מומלץ לשבור את הצום באמצעות שתייה רצוי לשתות ומומלץ שיהיה זה משקה קל של לימון, עלי נענע ונגיעה של מייפל סירופ או קצת דבש – דבר שירגיע את הגוף, יגביר לאט ובקצב מבוקר את האנרגיה ויהווה הכנה ראויה לארוחה שלאחר הצום.

לאחר מכן רצוי לאכול מרק (לאט לאט) ולאחריו לעשות הפסקה קלה ולאכול מזונות קלים לעיכול כגון: פירות, ירקות, סלטים למיניהם ולסיום ורק בתנאי שאתם עדיין חשים תחושת רעב, אפשר לאכול מנת חלבון עם מעט פחמימה מורכבת.

נאחל לכולם צום מנקה. גם גופנית וגם נפשית.

ד"ר יצחק דרימר

ד"ר יצחק דרימר

מרכז דרימר לבריאות

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?