דלג לתוכן העמוד
יום שישי, 24 בנובמבר 2017
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

מגנזי: המהירות המירבית המותרת בשדרות הרי יהודה היא 50 קמ"ש

הוועד מבטיח להקים ככר. שכונת הר כתרון

סערת הרוחות בקרב תושבי צור הדסה המתנגדים לעבודות מיתון התנועה בשדרות הרי יהודה מסרבת להירגע. הרשתות החברתיות געשו השבוע בקריאות מחאה וכעס שתקפו את ועד צור הדסה בטענה כי פעל בחוסר שקיפות, ללא שיתוף ציבורי נאות. הסבר ארוך של יו”ר הוועד שהופץ במייל לא הצליח להרגיע את המחאה וביום רביעי השבוע (1/11 ) צפויה להתכנס ישיבה של הוועד בנוכחות פעילי המחאה הציבורית כדי לדון בנושא.

בהודעה של ועד הפעולה המתנגד לעבודות מיתון התנועה נאמר, “אנו מביעים את התנגדותנו לביצוע מרכיב מסוים בתכנית 'מיתון התנועה בשדרות הרי יהודה', קרי ביטול נתיב נסיעה אחד בכל כיוון. פעולות עורכי התוכנית מיישמות את הדוקטרינה המחמירה של מיתון תנועה, כאשר לדעת מאות רבות של תושבי צור הדסה, קיימים פתרונות תחבורתיים ידידותיים ועדיפים יותר למיתון התנועה, בדגש מעגלי תנועה ללא הצרת נתיבים. ניתן ליישם תוכנית מדורגת מושכלת, תוך בחינת ההשלכות ואחר כך לשקול ביצוע אמצעים נוספים, אם ידרשו. יצויין כי כבר בשלב הביניים של ביצוע תוכנית מיתון התנועה, נגרם פקק תנועה ארוך לאורך רחוב הר כתרון ושדרות הרי יהודה לכיוון בתי הספר”.

יו"ר ועד צור הדסה, שלומי מגנזי, אמר כי התכנית למיתון תנועה תוכננה כבר לפני כעשור, אולם עודכנה בהתאם להיקף האוכלוסייה היישובית כיום ובהתאם לצפי האכלוס ביישוב ב-10 השנים הבאות. היא גובשה ועודכנה בהמלצת יועצי תנועה ובטיחות, ומתבססת על התפיסה הרווחת בארץ ובעולם של מיתון תנועה בצירים הראשיים, בשכונות מגורים ובסמוך למוסדות חינוך. “ניתן לראות ביישובים בעלי צביון קהילתי-כפרי כמו שלנו, כדוגמת בנימינה, מזכרת בתיה הר אדר ועוד... כי גם שם מותנה התנועה בשנים האחרונות בצירים הראשיים והם הפכו לבטיחותיים יותר ונעימים יותר לסביבה ולהולכי הרגל”, הסביר מגנזי.

בתשובה לטענות שהצרת שדרות הרי יהודה תביא להאטה משמעותית בתנועת כלי הרכב בו אמר מגנזי כי המהירות המותרת בשדרות היא 50 קמ"ש, אך כלי רכב הנוסעים בהן כיום נוהגים במהירות ממוצעת של כ-88 קמ"ש. ואף עוברים את ה-100 קמ"ש. בתשובה להצעה להתקין פסי האטה אמר מגנזי כי גורמים מקצועיים פסלו את הרעיון משום שאין מתקינים באמפרים בכביש כה ארוך. “השילוב של חלוקת הכביש למקטעים, בין כיכרות, בצד צמצום נתיבי התנועה, הוא הפתרון המיטבי הן מבחינה בטיחותית והן מבחינה סביבתית”.

תכנית שד' הרי יהודה בצור הדסה

מתגובות שהועלו ברשתות החברתיות נמצא כי רבים מתושבי היישוב מסכימים שמהירות הנסיעה בשדרות הרי יהודה כיום היא בלתי סבירה. “גם אני בספק שהפתרון שהוצע הוא טוב, אבל לגבי תאונות, כמי שגרה ממש מתחת לכביש, מהירויות הנסיעה בו בעיקר בשעות הלילה ובסופו שבוע מטורפות, יש גם מרוצי מכוניות ממש. במו עיני ראיתי שתי תאונות בעת התרחשותן ופעם בכמה חודשים רואים רכב מעוך תקוע בתוך אחד העמודים בגדר או תקוע על אי התנועה שבין הנתיבים", כתבה אחת התושבות.

במסגרת שלל הטענות שהופנו כנגד התכנית היו גם טענות שהתקבלו על דעת הוועד ובהם הצבת כיכר ביציאה משכונת הר כתרון, במקום התכנית המקורית שגרסה כי המכוניות היוצאות מהר כתרון יופנו ימינה ויוכלו לבצע פניית פרסה בכיכר המותקנת בכניסה לשכונת המאה (מפגש שדרות הרי יהודה עם רחוב הערבה). חלק מקהל המוחים החל לדרוש כי הכיכר בכניסה לשכונת המאה תוסט אל הר כתרון והדבר יצר "מיני-משברון" בקהילת המתנגדים לתכנית, עד שהורד מסדר היום.

גורמי תכנון אמרו כי הם מתקשים להבין מאין שואבים תושבים ביישוב צור הדסה את העוז להציע שינויים בתכנית תחבורה מקצועיות. “תכנון התחבורה הינו עניין מקצועי הדורש ידע ומבוסס על אנשי מקצוע. העובדה כי מאן דהוא משתמש ברשת החברתית כדי להלהיט את הרוחות כנגד אנשי מקצוע היא מסוכנת ועשויה להביא למפגעים בטיחותיים מסוכנים ולנפגעים בנפש", אמרו הגורמים המקצועיים, “מוטב לתושבים להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לדיון בנושאים תחבורתיים ולהתמקד בקידום הסדרי תחבורה שיבטיחו את שלומם של הולכי הרגל ורוכבי האופניים". 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?