דלג לתוכן העמוד
יום חמישי, 22 בפברואר 2018
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

משרד השיכון: קודם בונים – אח"כ מתמודדים עם הבעיות

השבוע ביום שני (29.1) התקיימה ישיבת הוועדה המחוזית ירושלים שדנה בתכנית המתאר של צור הדסה. הישיבה הייתה שדה לעימות כולל בין נציגי משרד השיכון לבין כל המתנגדים ובראשם המועצה האזורית מטה יהודה, שיוצגה על ידי מהנדסת הוועדה, מיכל נאור-ורניק.
במהלך הדיון התברר כי מדיניות משרד השיכון היא לבנות יחידות דיור אשר יגרמו לבעיות וקשיים שיבואו לפתרונם אחר כך.

 

למי שייך המקב”ת?

 

כבר בתחילת הדיון התברר כי שטח המקב"ת מנוהל כיום על ידי משרד עורך הדין דורון לנגה, שמונה על ידי בית המשפט לכונס הנכסים של חברת "אור מבואות ירושלים".

בא כוחו של היזם אהרון בלום, בעל השליטה בחברה, ביקש לדבר בדיון ולהציג את עמדת הבעלים, אך כונסי הנכסים מנעו ממנו להציג את עמדתו, בטענה שאין לו זכויות בשטח וכל הסמכות לניהול שטח המקב"ת, המשתרע על מאות דונמים, נמצאת בידיהם לפי צו בית משפט. מ"מ יו"ר הוועדה המחוזית, האדריכלית שירה תלמי באבאי, קיבלה את עמדת הכונסים ומנעה מבא כוחו של בלום להציג את עמדתו.

מטעמם של כונסי הנכסים נמסר כי חברת "אור מבואות ירושלים בע"מ נמצאת תחת צו פירוק מחודש דצמבר 2014 לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט של חדלות פירעון, נתן צו המאשר את כינוס נכסי החברה במסגרת הליך פירוק. מתן צו הפירוק וכינוס הנכסים פורסמו בעיתונות במהלך חודש פברואר 2015. "ביום 6.11.17 ניתן צו למינוי מפרקים קבועים לחברה ובהתאם מונו עורך הדין דורון לנגה ועורך הדין יהודה מרציאנו - למפרקים קבועים לחברה”.

 

תכנית כושלת

 

על פי תכנית המתאר, אשר מקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון, היישוב צור הדסה צפוי לגדול בשנים הקרובות לכ - 20,000 תושבים כ - 5,700 יח"ד. מהנדסת המועצה, מיכל נאור ורניק, ציינה בדיון כי תכנית המתאר, בנוסחה הנוכחי, רצופה כשלים, ואין לאשרה במתכונתה הנוכחית.

התנגדות משרד השיכון להצעה לכביש "עוקף מבוא ביתר" גרמה לתגובה נזעמת של המהנדסת, שטענה כי מדובר בהצעה שהיא סקיצה ראשונית ואין אפשרות לדון בה ברצינות.

בתגובה להודעת משרד השיכון כי ניתן לשווק מגרשים במתחם המקב"ת ענתה המהנדסת: "אתם יכולים לשווק, היתרי בנייה לא יהיו".

בהתייחסה לטענה של משרד השיכון, כי התכנית להקמת מכון טיהור שפכים בקיבוץ נתיב הל"ה מעוכבת על ידי הוועדה המקומית מטה יהודה, טענה המהנדסת כי התכנית לא הובאה כלל לדיון בוועדה.

 

חוצים את היישוב

 

ועד היישוב צור הדסה הציג חזית אחידה עם המועצה האזורית מטה יהודה ועם עמותת תושבים למען צור הדסה, ופירט בדיון התנגדויות ביחס למספר היבטים בתכנית המתאר.

בראש ובראשונה, ועד היישוב התנגד לתוואי כביש 375 אשר מתוכנן להפוך לכביש בינעירוני ולחצות את היישוב לשני אזורים נפרדים ומנותקים. תחת זאת, היישוב הציג חלופה שנערכה על ידי מהנדסי כבישים בעלי שם, אשר הבהירו בדיון שעדיף ואפשרי לתכנן את הכביש כך שיעקוף את היישוב ולא יעבור בתחומיו.

עוד דרש היישוב כי לא יינתנו היתרי בניה ליחידות דיור כלשהן בשכונות החדשות: סנסן ב'2, המע"ר והמקב"ת, עד אשר כביש המנהרות יורחב ותיסלל מנהרה נוספת, ועד אשר יותקן קו ביוב חדש אשר יחבר את תשתית הביוב ביישוב למט"ש עמק האלה שצפוי להיבנות בשנים הקרובות.

בנוסף לכך, היישוב דרש להגדיל באופן משמעותי את שטחי המסחר והמשרדים המתוכננים לקום ביישוב, לעגן את מעמדו הייחודי של הפארק המרכזי, ולהסדיר מתחם ביטחון ליישוב, הכולל תחנת כיבוי אש, מד"א ומשטרה, ואתר לפינוי גזם.

 

אין פתרון תחבורתי

 

עמותת התושבים יוצגה על ידי עו"ד אמיר זהר, שהצביע על פסק הדין של בית המשפט המחוזי, הקובע כי שיווק של יחידות דיור נוספות בצור הדסה יותנה במתן פתרון תחבורתי הולם. עו"ד זהר טען כי הפתרונות שעליהם מתבסס כיום משרד השיכון אינם עומדים בהנחיות בית המשפט.

“הטריגר להרחיב כבישים הוא שיווק יחידות דיור". ישיבת הוועדה המחוזית ירושלים

חל"ט : נתנגד בכל דרך

 

את עמדת החברה להגנת הטבע הציג רכז הרי יהודה בחברה, אברהם שקד, שהוא עצמו תושב צור הדסה. שקד הקרין בישיבה סרטון שמתאר את הנזקים שגרמו הגשמים האחרונים לכפר 'ואדי פוכין' וטען כי מדובר בנזקים שנגרמו עקב חוסר בתכנון ניקוז וחוסר התחשבות בתושבי הכפר הקטן.

"אנו נעשה כל מאמץ למנוע את איכלוס סנסן ב'1 אם הנושא של הביוב לא יטופל כראוי", אמר שקד, "אנו מבקשים שתנאי למתן היתר בנייה ראשון לכל תכנית כולל המקב"ת הוא, שיהיה אישור של ועדה מקצועית שהקו הקיים יכול לשאת בעומס או השלמת הקו הגרביטציוני למט"ש נתיב הל"ה".

 

"קודם כל בונים"

 

את עמדת משרד השיכון ייצג מתכנן מחוז ירושלים במשרד השיכון, אילון ברנהרד ואיתו צוות מתכננים שכולל את האדריכלית רננה ירדני וצוות יועצים מקצועיים.

הבשורות הטובות בהתייחסות של משרד השיכון היו שהוחלט לבטל מתחם בהיקף של כמה עשרות יח"ד שתוכנן בסמוך לפארק יובל. הפתעה נרשמה כאשר משרד השיכון הודיע כי מתחם סנסן ב'2 הוקם על בסיס תכנית שאושרה כבר בשנת 1975 (תכנית מי 215). במטה יהודה טענו כי הם לא מכירים את התכנית הזו.

ברנהרד פתח בהתקפה על המניעים של המתנגדים לתכנית המתאר ואמר: “תמוהות בעיני הסיבות והמניעים שעומדים מאחורי ההתנגדות שלתושבי היישוב...ההתנגדות היא כה חזקה ומשמעותית שדי תמוה מאיפה המוטיבציה באה".

במשרד המליצו לדחות את ההצעה להשקיע את כביש 375 ולדחות את ההצעה לסלול כביש עוקף ליישוב מבוא ביתר, אשר בחלקו הראשון ייסלל על התוואי המיועד של כביש 39. לטענת המשרד, מדובר בכביש מיותר שהתוואי המוצע לו יגרום לפגיעה אנושה בסביבה ובערכי נוף.

 

פתרון לתחבורה ולביוב

 

יועצי משרד השיכון קבעו בהתייחס לבעיית התחבורה ולהנחיות בית המשפט המחוזי, כי התכנית להרחבת כביש המנהרות (כביש 60) ולהכפלת המנהרות והגשרים בו מהווה פתרון סביר בהתאם לנאמר בפסק הדין.

היועצת המשפטית של הוועדה המחוזית חידדה את הנושא וביקשה לדעת האם במשרד השיכון טעונים כי הם עונים על הדרישות שקבע בית המשפט. על כך ענה היועץ המשפטי של משרד השיכון כי פסק הדין "מדבר על 'קיים פתרון תחבורתי אזורי ישים ובר ביצוע' ולא אומר פתרון שבוצע...הרחבת המנהרות יוצאת לביצוע". את דבריו המשיך ראש הצוות של משרד השיכון, אילון ברנהרד שאמר: "אנחנו עומדים בדרישות של בית המשפט ונוכל להוציא את המגרשים לשיווק".

אילון המשיך והציג את מדיניות משרד השיכון: “הטריגר להרחיב כביש 60 הוא שיווק יחידות דיור. אנחנו אולי חיים בעולם הפוך אבל בזכות הלחץ הציבורי אנחנו מרחיבים את כביש 60 ...רק אם נשווק יותר יחידות דיור ייבנה כביש 39”.

בתגובה לטענות על תשתית הביוב הרעועה של צור הדסה הציג משרד השיכון תכנית לשיפוץ קו הביוב המוביל למכון הטיהור בנחל שורק בהיקף של 35 מליון שקל. השדרוג מתוכנן להתפרס על פני שלוש השנים הקרובות שבמהלכן, כך מקווה משרד השיכון, ייבנה קו הביוב המוביל למכון הטיהור החדש בקיבוץ נתיב הל"ה בעלות של 150 מליון שקל.

בשבועות הקרובים הוועדה המחוזית צפויה לפרסם את החלטתה, ובהתאם לכך תתקבל החלטה על ידי הגורמים המתנגדים אם יש מקום לערור על ההחלטה למועצה הארצית לתכנון ולבניה. 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?