דלג לתוכן העמוד
יום שישי, 06 בדצמבר 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

אופנה כחול-לבן

טכניקות הצביעה של הסינים על פורצלן הגיעו לפני מאות שנים להולנד והפכו ללהיט עיצובי במטבחים בכל רחבי אירופה. יופיים של העיטורים הללו חוזר אלינו עכשיו דרך מעצבי אופנה שמשתמשים בהם כהדפסים על שמלות, צעיפים וכלי אמבטיה

צעיף גיין רחב צילום זוהר שטרית

תעשיית כלי החרס אולי לא הומצאה בסין אבל כאשר האירופאים גילו את כלי הפורצלן הסיניים, הם מיהרו להודות בעליונותם: הם היו דקים יותר, שקופים יותר, חזקים יותר ומעודנים הרבה יותר. כלי הפורצלן המפורסמים ביותר שמשכו את תשומת הלב של האירופאים היו אלה הכחולים־לבנים מתקופת שושלת מינג.

צבעם המקורי של כלי הפורצלן הסיניים היה בשעתו שחור ולבן. אומן הציור העביר את דפוס העיטור לכלי באמצעות נייר פחם. במלאכת הצביעה הוא השתמש במכחול ובצבע שחור על בסיס מים המכיל תחמוצת קובלט (cobalt oxide) שהפך לכחול בעקבות הריאקציה הכימית בעת השריפה בטמפרטורה של מעל 1000 מעלות צלזיוס. הצבע הכחול בלט על רקע (כל צבע אחר אינו משתמר בטמפרטורת השריפה הגבוהה) החרסינה הצחורה, ומשם נולד הכינוי פורצלן "כחול-לבן" שסוג זה של כלים זכה לו.

ההצלחה: בהולנד

בסוף המאה ה־16 ובעיקר במאה ה־17 התוודעה הולנד לראשונה לחרסינה הסינית בעקבות הייבוא שלהם מסין על ידי סוחרי הים ההולנדיים. הפורצלן הסיני זכה ליוקרה רבה וכלי הפורצלן הסיני קישטו את בתיהם של הבורגנים ההולנדים. בשיטה הסינית המסורתית עוטר החלק המרכזי של הכלי לרוב בציור נוף, שאוייר לעיתים בבעלי חיים או באנשים.

מכיוון שהפורצלן הסיני היה יקר מאד וידם של פשוטי העם לא יכלה להרשות לעצמה לרכוש אותו, החלו בעלי המלאכה בעיר הנמל ההולנדית דלפט לחקות את סגנון העיטור הסיני הכחול המקורי. הם אף התאימו אותו לנוף המקומי ועיצבו עיטורים של טחנות רוח, פרות באחו ודמויות מסורתיות הולנדיות כמו גם אלמנטים מסגנון הציור המקומי. באופן הזה "בויית" סגנון העיטור ה"כחול-לבן" להולנד והחל לכבוש מקום של כבוד בכל רחבי אירופה, כשהעיטורים זוכים לכינוי "עיטורי דלפט".

בשלהי המאה ה-18 אימצו הבריטים את סגנון העיצוב של ההולנדים וכלי הפורצלן שלהם, שזכו לכינוי "פלו בלו", הפכו לסמן מייצג של הסגנון הויקטוריאני שהתפתח בתקופתה של המלכה ויקטוריה, שהייתה בעצמה חסידה נלהבת של כלים אלה. במהלך המאה ה-19 חדרה הטכנולוגיה לשאר מדינות אירופה ומפעלים עברו לייצור פורצלן "כחול לבן" בטכניקת הדפסה המונית בשילוב עבודת יד.

"הסגנון הייחודי והמובחן של עיטורי דלפט לא נעלם. שלא כמו טרנדים ומגמות חולפות בתחום העיצוב, הסגנון שומר על המוטיבים הויזואליים המקוריים גם כאשר שיטות הייצור התפתחו והשתנו. כלי הדלפט העכשוויים, גם אם מזכירים למראית עין עיצוב סיני עתיק, מוצעים בשלל וריאציות עיצוביות שונות ובשלל עיטורים שאינם בזיקה לכלים הסינים", מספר עדי דנון מבעלי 'פלדינוקס' - יבואנית כלי בית ועיצוב.

צלחת הגשה פלדינוקס צילום אלון גנון

כבר לא רק פורצלן

הפופולאריות של עיטורי "דלפט" הצליחה לעורר עניין גם מחוץ לזירת כלי הפורצלן. בשנים האחרונות הופיעו הדפסי הדלפט וה"פלו בלו" כעיטורים בתחומים שונים: טקסטיל בית, ריהוט, פריטי אופנה ואף כלי חרס וחרסינה מעוטרים כגון אסלה, צלחות, קערות, אגרטלים וכיורים.

"עד לפני מספר שנים הם נחשבו לפריט השמור לבני הגיל השלישי בלבד ,אך בתקופה האחרונה חוזרים הדפסי הפורצלן אל מרכז הבמה עם הדפסי ענק המשולבים על פריטים שונים כדוגמת אריחים וחיפוים" מציינת שרית קרייתי גולדשטיין מגולדשטין גלרי טפט.

לפני שש שנים הציג ג'ון גליאנו מבית האופנה "דיור" את הדפסי הפרחים הכחולים שלו על שמלות לבנות. לפני כ-3 שנים בטקס מיס יוניברס 2012 בשלב התלבושות המסורתיות הציגה מעצבת האופנה הסינית ג'ואו פאי כמחווה לתרבות הסינית עתיקת היומין שמלת ערב מרשימה ומהודרת במיוחד שכל כולה שיר הלל לפורצלן הסיני ה"כחול לבן". נציגת סין לתחרות דיאנה ג'ייאדן התהלכה על המסלול בשמלה המרשימה והפתיעה את צוות השופטים כשסיפרה שבביתה משפחתה אוחזת מזה דורות בסט פורצלן משובח ויוקרתי המזכיר את שמלתה היפה.

אשתקד המוטיב חזר בקולקציות של המעצבת האמריקאית ממוצא צרפתי-פיליפיני מוניק לולייה, ששאבה השראתה מהדפסים שנראו כמו צבעי מים מציורים סיניים עתיקים. גם המעצב רוברטו קוואלי האיטלקי הקדיש מספר דגמים לבנים קלאסיים בעלי הדפסים מסולסלים שהזכירו את ההדפס המסורתי של הפורצלן של קיסרי סין מהמאה ה-13.

העונה עשו זאת בגדול בקולקציית האקססוריז שלהם שני המעצבים המפונפנים דולצ'ה וגבאנה שהציגו בליין של חורף 2016 מגוון תיקים, נעלים, כיסויי סמארטפון ומחזיקי מפתחות שעוטרו כולם ועוצבו בהדפסי דלפט משובבי נפש.

גם קולקציית 'חלומות פורצלן' של מעצבת האופנה הישראלית, עדי בקשי (27), בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה ב"שנקר" נולדה מחשיפתה של בקשי, לטקסטורת בד מעוטר פרחים עדינים, שהזכירה לה את כלי הפורצלן הסיני.

"המפגש שלי עם פיסת הבד, כבש את עיניי ממבט ראשון וכך נוצר הצעיף הראשון בקולקציה. הדגם, שנקרא מולאן, הזכיר לי את האיורים הסיניים העדינים שמקשטים את פני כלי הפורצלן העתיקים. וכך המשכתי לחקור את סיפורי הכלים וגיליתי עולם שלם עד שגיבשי קולקציה קלאסית, עדינה ומדוייקת, עם מגוון צעיפים המתאפיינים בשרטוטים דקים ובדוגמאות פרחים עשירות", מספרת בקשי.

שמלת מקסי אתנית צלם מיה שלום

 

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?