דלג לתוכן העמוד
יום חמישי, 27 ביוני 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

המצוות שמעלות והמצוות שמורידות

האחריות של כולנו היא לשאוף לחברה מתוקנת ומתפקדת לטובת כל חבריה ולזכור את דבריו של ר' עקיבא: "ואהבת לרעך כמוך - זהו כלל גדול בתורה"

בפרשת "כי תצא" מופיעות הכי הרבה מצוות מכל פרשה אחרת בתורה, חלקן ממלאות אותי בגאווה במורשת שלי וחלקן מאוד קשות לעיכול.

מהסוג המעצים, אפשר לציין כמה דוגמאות: "לֹֽא־תִרְאֶה֩ אֶת־שׁ֨וֹר אָחִ֜יךָ א֤וֹ אֶת־שֵׂיוֹ֙ נִדָּחִ֔ים וְהִתְעַלַּמְתָּ֖ מֵהֶ֑ם הָשֵׁ֥ב תְּשִׁיבֵ֖ם לְאָחִֽיךָ: (דברים כב:א). “כִּ֣י יִקָּרֵ֣א קַן־צִפּ֣וֹר׀ לְפָנֶ֡יךָ בַּדֶּ֜רֶךְ בְּכָל־עֵ֣ץ׀ א֣וֹ עַל־הָאָ֗רֶץ אֶפְרֹחִים֙ א֣וֹ בֵיצִ֔ים וְהָאֵ֤ם רֹבֶ֙צֶת֙ עַל־ הָֽאֶפְרֹחִ֔ים א֖וֹ עַל־הַבֵּיצִ֑ים לֹא־תִקַּ֥ח הָאֵ֖ם עַל־הַבָּנִֽים:שַׁלֵּ֤חַ תְּשַׁלַּח֙ אֶת־הָאֵ֔ם וְאֶת־הַבָּנִ֖ים תִּֽקַּֽח־לָ֑ךְ... (דברים כב:ו-ז). “כִּ֤י תִבְנֶה֙ בַּ֣יִת חָדָ֔שׁ וְעָשִׂ֥יתָ מַעֲקֶ֖ה לְגַגֶּ֑ךָ וְלֹֽא־תָשִׂ֤ים דָּמִים֙ בְּבֵיתֶ֔ךָ כִּֽי־יִפֹּ֥ל הַנֹּפֵ֖ל מִמֶּֽנּוּ: (דברים כב:ח)”.

ומהסוג המטריד, הנה גם כן כמה דוגמאות: “כִּֽי־יִהְיֶ֣ה לְאִ֗ישׁ בֵּ֚ן סוֹרֵ֣ר וּמוֹרֶ֔ה אֵינֶ֣נּוּ שֹׁמֵ֔עַ בְּק֥וֹל אָבִ֖יו וּבְק֣וֹל אִמּ֑וֹ...וּ֠רְגָמֻהוּ כָּל־אַנְשֵׁ֨י עִיר֤וֹ בָֽאֲבָנִים֙ וָמֵ֔ת וּבִֽעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִקִּרְבֶּ֑ךָ (דברים כא:יח, כא)”. “כִּֽי־יִמְצָ֣א אִ֗ישׁ נַעֲרָ֤ בְתוּלָה֙ אֲשֶׁ֣ר לֹא־אֹרָ֔שָׂה וּתְפָשָׂ֖הּ וְשָׁכַ֣ב עִמָּ֑הּ וְנִמְצָֽאוּ:וְ֠נָתַן הָאִ֨ישׁ הַשֹּׁכֵ֥ב עִמָּ֛הּ לַאֲבִ֥י הַֽנַּעֲרָ֖ חֲמִשִּׁ֣ים כָּ֑סֶף וְלֽוֹ־תִהְיֶ֣ה לְאִשָּׁ֗ה תַּ֚חַת אֲשֶׁ֣ר עִנָּ֔הּ לֹא־יוּכַ֥ל שַׁלְּחָ֖הּ כָּל־יָמָֽיו: (דברים כב:כח-כט) (נדמה לי שהיום זה נקרא "אונס")”. “לֹא־יִהְיֶ֤ה כְלִי־גֶ֙בֶר֙ עַל־אִשָּׁ֔ה וְלֹא־יִלְבַּ֥שׁ גֶּ֖בֶר שִׂמְלַ֣ת אִשָּׁ֑ה כִּ֧י תוֹעֲבַ֛ת ה' אֱלֹהֶ֖יךָ כָּל־עֹ֥שֵׂה אֵֽלֶּה: (דברים כב:ה)”.

אלו ואלו מצוות שזורות אחת ליד השנייה. למה המצווה האלה? למה פרשה אחת מתמקדת ברשימת מכולת של מצוות?

אם המעמד בהר סיני הציג תמונה של אחדות עם ישראל והסכמה גורפת מקיר לקיר, המצוות בפרשה הזאת מסמנות את הירידה מההר לעולם המציאות. לעומת מעמד עשרת הדברות, אין כאן קולות ושופרות ושום הכנה רוחנית. ה' ומשה לא מתרגשים, לא בוכים, ולא כועסים אלא מציגים בפני העם את העובדות הקרות על העולם והוא לא מושלם. בעולם שלנו יש מלחמות, סבל, בני זוג שלא מסתדרים ואפילו שונאים זה את זה, מאבקים על ירושה, פחדים מסטייה מנורמות מיניות, ילדים שנולדים מחוץ לנישואים, וחשדנות כלפי האחר.

איך להתמודד עם המסרים המנוגדים בפרשה? עונש מוות, סחר בעבדים, ונשים כרכוש הם ערכים שאין להם חלק במציאות שלי או בחברה שאוכל לחיות בה. אבל בצד השני, רגישות לבעלי חיים, דאגה לבטיחות, ואחריות קולקטיבית אלה מצוות שמעצימות רחמים, חסד, וקהילה והן הכרחיות בחברה אליה אני שואפת.

היהדות הרפורמית מלמדת שלכל אחד יש חופש לבחור איזה מצוות הוא מקיים בחייו על בסיס קריטריונים מעמיקים וכתוצאה מתהליך לימוד מקיף. זו תפיסה שרואה את היהדות כהתגלות מתמשכת - בימי קדם התגלה מה שהיה מתאים לחברה של אז והיום מיישמים את היהדות לאור גילויים חדשים (כמו שיוויון בין גברים לנשים).

העניין של הבחירה, הוא לא פשוט. המתנגדים רואים בזה פתח לחוסר אחדות ולבלבול מערכות. על כך ניתן לענות באופן הבא: ראשית, בעם היהודי היו תמיד מגוון פירושים ומנהגים ואין בית אחד דומה לשני במאה אחוז, והנה היהדות שרדה לאורך השנים. שנית, "אין אדם שהוא אי בודד". בחיינו, יש מעגלים של קבוצות חברתיות שקובעות את המוסכמות שלהן בהתאם לצרכים המשתנים ולנסיבות.

הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרב הראשי הראשון בישראל, מציג רעיון מעניין בנוגע למושג של "חופש". הוא אמר: "השאיפה לחופש הדעות יש בה צד טוב וצד רע....הצד הטוב הוא כשהשאיפה הזאת מתרוממת מהמועקה של הדמיון ושל התאוות החומריות. אז הדעה מתהלכת במהלכה החופשי ומאפשרת את האדם ואת החברה. והצד הרע שבה הוא כשהציור של חופש הדעות עושה את דרכו על פי...הנטייה התאוונית וכל מה ששפל מצד הבהמיות של האדם....אז חופש הדעות מביא את האנושיות לידי התכערות נוראה, המאבדת את הון החיים..." (מידות הראי"ה, ע' 130-131)”.

איזה הן המצוות שאדם יבחר לקיים בחייו או לא? האחריות של כולנו היא לשאוף לחברה מתוקנת ומתפקדת לטובת כל חבריה וכדאי לזכור את דבריו של ר' עקיבא: "ואהבת לרעך כמוך - זהו כלל גדול בתורה.".

 

סטייסי בלנק

 

הרבה סטייסי בלנק

rabbi.stacey@yahoo.com

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?