דלג לתוכן העמוד
יום ראשון, 15 בדצמבר 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

כי יכול נוכל לה

המסר של כלב בן יפונה, "כִּֽי־יָכ֥וֹל נוּכַ֖ל לָֽהּ", הוא המפתח להצלחה. כשאנחנו מחליפים את הפחד בסקרנות, יכול נוכל לחיות בשלום

פרשת "שלח" מתארת את הביקור של נציגי בני ישראל בארץ כנען כדי להביא מידע לגבי הארץ למשה ולעם כולו. מכל שבט נשלח נציג. עיקר הפרשה עוסק בדיווחים מהשטח: עשרה נציגים חוזרים ואומרים "בָּ֕אנוּ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֣ר שְׁלַחְתָּ֑נוּ וְ֠גַם זָבַ֨ת חָלָ֥ב וּדְבַ֛שׁ הִ֖וא וְזֶה־פִּרְיָֽהּ: אֶ֚פֶס כִּֽי־עַ֣ז הָעָ֔ם הַיֹּשֵׁ֖ב בָּאָ֑רֶץ וְהֶֽעָרִ֗ים בְּצֻר֤וֹת גְּדֹלֹת֙ מְאֹ֔ד וְגַם־יְלִדֵ֥י הָֽעֲנָ֖ק רָאִ֥ינוּ שָֽׁם:עֲמָלֵ֥ק יוֹשֵׁ֖ב בְּאֶ֣רֶץ הַנֶּ֑גֶב וְ֠הַֽחִתִּי וְהַיְבוּסִ֤י וְהָֽאֱמֹרִי֙ יוֹשֵׁ֣ב בָּהָ֔ר וְהַֽכְּנַעֲנִי֙ יוֹשֵׁ֣ב עַל־הַיָּ֔ם וְעַ֖ל יַ֥ד הַיַּרְדֵּֽן" (במדבר יג:כז-כט).

התיאור הזה מביע מצד אחד התלהבות מתוצרת הארץ, ומהצד השני פחד ופסימיות בשל האנשים שנמצאים בה. ממה הם פחדו? על פני השטח, נראה שהם מפחדים מכך שהכניסה לארץ ויישובה תהיה כרוכה במלחמה. היו פרשנים ששללו את הטענה הזו, ובהם חיים פלטיאל (צרפת, מאה ה-13) שטען כי, "אין צריך שום מלחמה כי כבר עלה ה' בפנינו ונעלה אחריו".

הסבר אחר לפחד של המרגלים נובע מעצם המפגש עם העמים האחרים. העולם של המרגלים הוא עולם צר וקטן, מבוסס על חלוקה שבטית ברורה, חוקים, אל אחד ופולחן דתי קבוע. המפגש עם תושבי ארץ כנען הוא התמודדות עם תרבויות שמתנהלות לפי כללים וחוקים אחרים. זה מערער את הביטחון העצמי של בני ישראל, שממילא יש להם דימוי עצמי נמוך כתוצאה מחיי עבדות במצרים.

לפחד יש מקום חשוב בשמירת האדם מסכנה, אך הסכנה גדולה יותר כשהפחד משתק כל פעולה חברתית. ילדים מפוחדים הופכים להיות יותר נוקשים ויש להם קושי לפתח יחסי אמון. התפקיד שלנו, כמבוגרים אחראים, הוא ללמד אותם איך להתגמש, לקבל דעות אחרות, ולהבין שלא כל שינוי הוא סוף העולם.

לעומת עשרת המרגלים המדווחים על הקשיים והפחדים, כלב ויהושע מביאים פרספקטיבה אחרת. "וַיַּ֧הַס כָּלֵ֛ב אֶת־הָעָ֖ם אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיֹּ֗אמֶר עָלֹ֤ה נַעֲלֶה֙ וְיָרַ֣שְׁנוּ אֹתָ֔הּ כִּֽי־יָכ֥וֹל נוּכַ֖ל לָֽהּ:" (במדבר יג:ל). כלב לא מדבר על מלחמה או על היכולת של העם לנצח את העמים האחרים אלא אומר "נוכל לה". מה זאת "לה"?

לדעתי, "לה" מתייחסת לארץ כנען וכלב אומר, "אנחנו יכולים לגור בארץ" ובכך מקדם חשיבה גמישה. לפי מפרש התורה משה אלשיך (צפת מאה ה-16), המסר של כלב הוא, "כאשר היה עלה, כן נעלה. וכאשר היה יכול, כן נוכל לה." זאת אומרת, אולי לא נוכל להיכנס לארץ עכשיו אבל התמונה היא רחבה וכוללת הרבה אפשרויות.

כשאתה נמצא באותו המקום עם אותם האנשים ועם אותן תפיסות כל הזמן, אתה מתאבן. העולם שלך הוא קטן ומוקף בחומות. אלוהי התורה כועס כשאנחנו מסתגרים במגדלים ומתאכזב כשבני ישראל מפגינים חוסר אמונה פעם אחר פעם.

האמירה של כלב "כן נוכל" היא האופטימיות במלואה ומבטאת גישה, שראשיתה של ההצלחה היא בהקטנת הפחדים ונשיאת הראש מעלה, כחלק מפתיחות לעולם וליופי של כל הבריות, שכולן נבראו בצלם.

התורה אכן מניחה במרכז את עם ישראל ואת ביסוס הברית בינו לבין ה' אבל התורה גם מרמזת כל הזמן שאנחנו לא לבד בעולם, יש גוונים וזרמים בתוך העם וויש גם עמים אחרים. המסר של כלב, "כִּֽי־יָכ֥וֹל נוּכַ֖ל לָֽהּ", הוא המפתח להצלחתנו. כשאנחנו נפתחים ומאמינים בטוב הבסיסי של כל האנושות, כשאנחנו מחליפים את הפחד בסקרנות, יכול נוכל לחיות בשלום ובשלוה.

סטייסי בלנק.jpg

הרבה סטייסי בלנק

rabbi.stacey@yahoo.com

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?