דלג לתוכן העמוד
יום ראשון, 08 בדצמבר 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

אנחנו על המפה

לראשונה בישראל: משרד המשפטים אישר לרשום את מטה יהודה כאזור יין רשום בעל סימן מסחרי בינלאומי. החל מבציר 2019, יינות יקבי יהודה יישאו את החותמת היוקרתית בכפוף לקריטריונים מקצועיים

 

33.jpg

פסטיבל היין המתוכנן בחודש הבא במטה יהודה נפתח השבוע בקול תרועה רמה עם היוודע הידיעה כי משרד המשפטים אישר לרשום את הסימן המסחרי הבינלאומי "יקבי יהודה" ליקבים הפועלים באזור מטה יהודה. ייננים ובעלי יקבים מכל רחבי מטה יהודה התרגשו למשמע הידיעה וציינו כי האישור, שהוא ראשון מסוגו בארץ, מהווה תרומה משמעותית וחשובה לתעשיית היין המקומית.

הגפן, יותר מכל גידול חקלאי אחר, היינה תבנית נוף מולדתה. מיקום הכרם ותנאי הגידול הסביבתיים הקיימים בו, מהווים השפעה של ממש על אופי הענבים ועל איכותם וקובעים את הבסיס לטעמו, לניחוחו ולטיבו של היין אשר יתקבל מהם. זוהי הסיבה לכך שרבים מן היינות האיכותיים בעולם מוכרים ואהובים לאו דווקא בזכות זן הענבים, היקב או היינן, אלא על פי שמו של אזור הגידול ממנו הגיעו הענבים.

אזורי יין נחשבים ומוערכים כמו בורדו, בורגונדי, טוסקונה, פיאמונטה ואחרים ידועים בזכות גפניהם האיכותיות ושיטות הפקת היין הייחודיות שלהם ומספיק לציין את שם האזור כדי לקבל חותמת איכות ליין.

 

אזור יין יהודה

סימן המסחר החדש של "יקבי יהודה"

במרץ 2017 נפגשו חברי מועדון "יקבי יהודה" והסכימו על הגשת בקשות רשמיות למשרד המשפטים להכרה כאזור יין. בשלב ראשון פנתה המועצה למומחים שונים במטרה לקבל סקירות מקצועיות אודות אזור יהודה, בדגש על נושאי גידול הענבים, ההיסטוריה והגאוגרפיה. בעקבות סקירות מקצועיות אלו הוחלט להגדיר את גבולות אזור היין באופן מצומצם ומדויק ככל הניתן, ולחלק את שטחו לשני אזורי משנה, אשר יבטאו את השונות הפנימית הקיימת בתוך האזור, על אף מרכיביו ההומוגניים הכלליים.

בראשית שנת 2018, על סמך חוות דעת המומחים, הוגשו למשרד המשפטים הבקשות הרשמיות לרישום סימן מסחר מאשר - Certification Mark, בהתאם למודל של "העולם החדש" של היין, וכן בקשה לכינוי מקור - Appellation of Origin, בהתאם למודל "העולם הישן", והכל בהתייחס ליינות המיוצרים מענבים הגדלים באזור המוגדר. שתי הבקשות מתייחסות לאזור היין "יהודה" ולאזורי המשנה: "הרי יהודה" (שטח ההר הגבוה, ללא מדבר יהודה) ו"מורדות יהודה" (השטח שממערב להרי יהודה, בין קווי גובה 300-400 לשפלת החוף התיכונה).

 

נוהל סדור

 

המאבק על הכרה במטה יהודה כאזור יין ייחודי שיזכה לסימן רשום בארץ ובעולם עמד במרכז הכנס של יקבי מטה יהודה שהתקיים בשנה שעברה. במסגרת הכנס, אשר נערך בדצמבר 2018, הרצה עו"ד עידן בר אולפן אודות הליך ההכרה באזורי יין בעולם.

בר אולפן הדגיש כי ישראל היא המדינה היחידה בעולם שנמנעת מלהקים רשות מוסמכת, שתפקידה לקבוע את החלוקה לאזורי יין. זאת בניגוד מוחלט להתנהלות באירופה, שם מדובר במסורת ארוכת שנים וברשויות מבוססות שלהן נוהל סדור הקובע באיזה אופן יוגדר אזור יין. בארה"ב למשל, בעלת מסורת יין צעירה הרבה יותר מזו באירופה, ישנם כבר 242 אזורי יין שזכו לשם גנרי.

בר אולפן ציין את החשיבות הרבה בהכרה שתינתן למטה יהודה כאזור יין ייחודי ובתרומה המשמעותית של הכרה כזו ליכולת השיווק של היין ברחבי העולם.

כעת מתברר כי המאמצים נשאו פרי מתוק: בחודש אפריל האחרון נענה משרד המשפטים ורשם לראשונה סימן מסחר לאזור יין בישראל, הוא סמל מועדון היין של "יקבי יהודה". בכך הפכו "יקבי יהודה" והמועצה האזורית מטה יהודה לחלוצים במדינת ישראל. הפעם האחרונה שסימן מסחרי כזה נרשם הייתה לפני קום המדינה, עבור תפוזי "ג'אפה".

האזור החדש כולל בתוכו את כל מטה יהודה ואזורים מסופחים לה, מסמוך למבשרת ציון במזרח ועד כפר מנחם במערב, ומכרמי צור שבגוש עציון שבדרום ועד שעלבים בצפון.

סימן המסחר "יקבי יהודה" יוכל להופיע על כל תווית של יין שלפחות 85% מהענבים שבו גדלו בגבולות האזור שסומן במפה שהוגשה כחלק מן הבקשה שאושרה. היקבים המעוניינים בכך, ושעומדים בקריטריונים שהוגדרו בבקשה למשרד המשפטים, יוכלו לפנות לוועדה ייעודית שהרכבה הוגדר בתקנון, ובמידה ויעמדו בתנאים, ישולב הסימן המאשר על גבי הבקבוקים.

מבציר 2019 והלאה צפוי קהל צרכני היין בישראל ובעולם לפגוש בסימן מזהה ייחודי זה על תוויות בקבוקי היין של יקבי האזור, סימן המעיד ומבטיח כי היין יוצר מענבים משובחים אשר גדלו בהנאה בתחומי אזור היין האיכותי של "יהודה", או באחד מאזורי המשנה שלו "הרי יהודה" או "מורדות יהודה".

ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה, מסר בתגובה: "ההכרה בסימן המסחרי של אזור יהודה מהווה הישג חסר תקדים עבור המועצה, התיירות ובעיקר היקבים בתחומה. הצלחנו יחד, לאחר מאמצים רבים, להוביל להכרה במטה יהודה כפנינה ייחודית שתוצרתה עושה פלאים ברחבי העולם. תודה לבעלי המשקים והיקבים על המסירות. זה הזמן להתמלא בגאווה וללגום כוס יין מיקבי מטה יהודה".

 

תגובות

יוסי יטח, יקב קטלב, נס הרים:

יוסי יטח, יקב קטלב, נס הרים: “אחרי 22 שנה שהיקב שלי קיים רואים את ההתפתחות של ענף היין והאיכויות של כל אזור ואזור. יפה עשו כל מי שהיה אמון על הנושא, להביא את הנושא הזה להכרה. זה עוד צעד שיעזור לנו לשכנע את משרד התיירות והמינהל, שענף היין הוא ענף רציני, שמכירים בו בעולם. בתודעה בינלאומית כבר יודעים היום להגיד ש"ג'ודיאן הילס" זה אזור יין. עכשיו, אפשר יהיה לבוא ולהגיד שיש כללים לאזור. חייב להיות סדר בעולם, ועכשיו לא יהיה אפשר לקחת ענבים ממקום אחר ולומר שזה יין של אזור מטה יהודה".

 

אבי יהודה, יקב שורש, שורש:

אבי יהודה, יקב שורש, שורש: “זו בשורה ושמחה גדולה אחרי הרבה זמן. סוף סוף הגענו לזה בעזרתם של ערן פיק ועו"ד עידן בר אולפן, שלקח את זה כמשימה לקדם את זה מבחינה משפטית. האזור הזה היה מאז ומעולם אזור יין והחזרנו עטרה ליושנה. אם נשווה את עצמנו לאזורי יין אחרים בארץ - אנחנו הראשונים עם סימן רשום. הטבענו את חותמנו בנושא ואני משוכנע שיהיה לזה תוצאות חיוביות. אני מתרגש ומצפה לעתיד לראות מה יהיה השלב הבא בהתפתחות שלנו".

 

לינה סלוצקין, יקב קדמא, כפר אוריה:

לינה סלוצקין, יקב קדמא, כפר אוריה: “הסימן הרשום הוא דבר מאוד חשוב. יש לנו אזור יין מיוחד ואנו מרגישים את הייחודיות שלו ביינות שאנו מייצרים. כעת עולם היין יוכל להכיר בצורה טובה יותר את האזור שלנו. יש אזור מוכרז, מפוקח ויש כללים. לא כל אחד יכתוב על היין שלו שזה יין של אזור יהודה. הצעד הזה הוא מאוד מבורך. אני מקווה כי במקביל תשתנה המדיניות של הרשויות השונות, משרדי הממשלה ורשות המקרקעין, הלוואי שהן יבינו את המשמעות של הבשורה החדשה: היקבים שלנו לא קמו סתם, ידענו שיש פה ייחודיות ואיכות מיוחדת ואנחו נשמח שגם הרשויות יכירו בכך. התקווה של כל הייננים באזור היא שהרשויות במדינה יבינו את המשמעות של אזור יין במדינה שלנו. זה לא רק שלנו, זה משנה מאוד למדינה כולה שיש לנו אזור יין כזה מיוחד".

 

זאב דוניה, יקב סוסון הים, בר גיורא:

זאב דוניה, יקב סוסון הים, בר גיורא: “זה אקט מאוד חשוב. פעם ראשונה שיש לנו את המושג האזורי שהוא כל כך שכיח באירופה. הגיע הזמן שהמדינה והמוסדות השונים יעכלו ויפנימו שהתחום של היין הוא חשוב לפרצוף שלנו בחו"ל. לעובדה שאנחנו מייצאים יין יש חשיבות תדמיתית. הסימן הרשום החדש הוא מכשיר מעולה ובטווח הארוך זה ישפיע על היצרנים. זה נותן לנו כלי עבודה, שהיא עבודה ארוכה ומתישה, להכיר לקהל הלא יהודי את היין עם המותג החדש. נוכל להציג את היין בצורה יותר רצינית, זה לא משפיע על הטעם ולא על המחיר אבל זה נותן פלטפורמה יותר מכובדת".

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?