דלג לתוכן העמוד
יום שני, 21 בספטמבר 2020
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

דיעה הנדון: תגובתי לדו"ח הביקורת בנוגע לבטיחות בתעבורה במטה יהודה

המקומון 'בקיצור' פירסם בתאריך 20/8/2020 (גיליון 562) את דו"ח הביקורת של מבקר המועצה האזורית מטה יהודה שנוגע לתחום הבטיחות בתעבורה אשר אני עומד בראשו מזה 37 שנים. לצערי, בדו"ח הביקורת נפלו פגמים, שגיאות וטעויות שאותן אפרט כאן.

הח"מ משמש מזה 38 השנים האחרונות במגוון תפקידים במועצה האזורית מטה יהודה ובהם: קצין בטיחות בכיר בתעבורה, מנהל מרכז תחבורה ותחנת הדלק של המועצה, מנהל מטה הבטיחות בדרכים ורכז נגישות של המועצה.

במהלך השנים נבחרתי ע"י משרד התחבורה להשתתף בוועדות ארציות מתוקף היותי בעל מקצוע מוערך ואוטוריטה מקצועית. כאות הערכה למקצועיותי נבחרתי ע"י הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לצאת ללימודים, במימון הרלב"ד, באוניברסיטת בר אילן וכיום אני משמש כמנהל מטה הבטיחות בדרכים מטעם הרלב"ד.

ברצוני להדגיש כי הדרך שבה ניהלתי את מערך הבטיחות בתעבורה במועצה בכל 37 שנות שירותי, תרמה לכך שאף ילד מילדי המועצה לא נפגע במסגרת אחריותי. ראוי להדגיש שבעקבות הפרשה המביכה והמצערת שהמועצה עברה בשנת 2015, מחלקת הבטיחות עברה תהליך בקרה מעמיק וקפדני אשר נמשך כשבוע ימים ע"י גורמי מבקר המדינה ונמצא כי המחלקה מנוהלת ללא רבב. רק לאחרונה (25/8/2020 ) בוצעה ביקורת ע"י המשטרה לפיה לא נמצאו תקלות.

במהלך השנים אירעו במועצה מספר אירועי בטיחות קשים, אשר להם בוצע תחקיר מעמיק והפקת לקחים, במטרה למנוע אסונות. בתחקירים הוכחה רמת ביצוע גבוהה של מערך הבטיחות בדרכים במטה יהודה. תחקירים אלו משמשים כיום כדוגמאות בשיעורים ללימוד חקירת תאונות ולימוד מניעת אסונות "רגע לפני".

באשר לאירועים שפורטו בדו"ח הביקורת להלן תגובתי:

התדרדרות אוטובוס: במקרה זה אכן היה אירוע שבו פגע אוטובוס באוטובוס אחר שעמד אחריו בסובת ההסעות במהירות אפסית. המקרה תוחקר על ידי עוד באותו יום. בעקבות האירוע הנחיתי את הנהג המעורב שלא לקיים את הנסיעה, להגיע למרכז התחבורה ולהמתין עד שאגיע לתחקר אותו.בעקבות אירוע זה ואירועים דומים של אותו הנהג, הנהג פוטר בהמלצתי.

הורדת אוטובוס מהכביש: מדובר בתקלה מקומית של צמיג חדש שהתקלף מפגיעת חפץ חד ולכן הוחלף הצמיג והאוטובוס חזר לעבודה. תקלה מסוג זה לא ניתן למנוע בשום דרך.

שריפת מיניבוס: מצער אותי שמקרה מגוחך כזה משמש כאירוע בדו”ח. להערכת גורמי המשטרה האירוע הוא, ככל הנראה, הצתה מכוונת. לגבי טלפונים חלופיים: יש לי שני מחליפים קבועים והכל יודעים זאת.

הסדרי עבודה במוסכים: העבודה מול מוסכים מרכזיים הינה מדיניות והנחייה של ראשי המועצה והגזברים, הקודמים והנוכחיים, וזתא מתוך תפיסה שהמוסכים המרכזיים הם הגוף המקצועי ביותר לטפל ברכבים ציבוריים, בפרט בעידן שבו המחשוב באוטובוס הפך להיות מרכזי. נושא זה מעולם לא עלה לשיחה במועצה מאחר והייתה הסכמה גורפת. כל תהליך העבודה מול מוסכים נעשה באמצעות מערכת נצ"ר (ניהול ציי רכב) ובכלל זה קבלת הצעות מחיר, בחינתן, אישורן ורק לאחר מכן יוצאת הזמנת עבודה ממוחשבת.

חשש מקשרים אישיים: כידוע, המועצה פרסמה מכרז פומבי בליווי יועץ חיצוני לקבלת שירותי מוסכים. בשל מורכבות הנושא לא התקבלו הצעות לפרסום. בימים אלה אנו נמצאים בעיצומו של מכרכז פומבי נוסף בליווי יועץ חיצוני וממתינים להצעות.

העברת סמכות: מתן כלי רכב צמודים נמצא בסמכות הבלעדית של ראש המועצה.

מצער אותי מאוד שלאחר עשרות שנים בהן אני משרת את המועצה באופן הנאמן והמקצועי ביותר, אני נאלץ לקרוא מעל גבי העיתון דו"ח כה פגום ופוגעני. לא היה ולא יהיה דבר אשר יפגע בטוהר המידות והנאמנות שלי לדרך ולמקצועיות שבה אני מבצע את תפקידי.

 

שמעון בוסקילה

קצין בטיחות בתעבורה

המועצה האזורית מטה יהודה

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?