דלג לתוכן העמוד
יום שלישי, 31 במרץ 2020
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

מגשרים על סכסוכים

במועצה האזורית מטה יהודה פועל מרכז לדיאלוג קהילתי ולגישור שמטרתו לסייע בפתרון של סכסוכים וחילוקי דיעות בין בני משפחה, שכנים ואפילו בתחומי צרכנות שונים

לא רבים יודעים אך במועצה האזורית מטה יהודה פועל מרכז לדיאלוג קהילתי ולגישור שמטרתו לסייע בפתרון של סכסוכים וחילוקי דיעות בין בני משפחה, שכנים ואפילו בתחומי צרכנות שונים. בהמשך לחודש הגישור והדיאלוג שצויין לאחרונה, מפרסם המרכז נתונים על פעילותו.

המרכז לדיאלוג קהילתי וגישור פועל מתוך אגף הרווחה והשירותים החברתיים במועצה ומציע שירותי גישור, מיתון ויישוב סכסוכים בקהילה. השירות מוצע לכלל תושבי המועצה וניתן בתשלום סמלי.

מנהלת המרכז היא ד"ר נעמי תור ולצידה פועלים 12 מגשרים ומגשרות מוסמכים/ות, תושבי מטה יהודה, העובדים בהתנדבות. "אנו מציעים תהליכי גישור ובניית הסכמות בתוך הקהילה ובין קהילות תוך שמירה על סודיות וחיסיון", אומרת מנהלת המרכז ד"ר נעמי תור, "הניסיון שלנו מראה כי תהליכי הגישור לצד שיח מכבד מקדמים הקשבה והבנה טובה יותר בין המעורבים בסכסוך ומשפיעים לטובה על מערכות היחסים. את החוויה הזו אנו באים להעניק לתושבים שלנו".

"הניסיון שלנו מראה כי תהליכי הגישור לצד שיח מכבד מקדמים הקשבה והבנה טובה יותר". מתנדבי המרכז לגישור במטה יהודה עם המנהלת, ד"ר נעמי תור (קיצונית משמאל)

במהלך שנת 2019, הגיעו למרכז הגישור 70 פניות לגישור, התקיימו 54 הליכי גישור ומתוכם41 מהם הסתיימו בהסכם גישור. בזכות המרכז טופלו מספר לא מבוטל של סכסוכים ובהם: סכסוך במשפחה הקשור לנחלה, סכסוך שכנים על רקע מטרדי רעש, סכסוך גבולות בין שכנים, סכסוך בין שוכר למשכיר, סכסוך בין עסק לתושב על רקע רכישת מוצר שהתקלקל, סכסוך בין חברת תעופה לנוסעת על רקע איחור בהגעת מזוודות לאירוע ועוד.

אחד הפונים למרכז לגישור הוא ניר (שם בדוי) שביקש עזרה בבניית הסכמות בינו לבין אחיו ואחיותיו הקשורות לנחלה, לאחר שנים של מריבות קשות בתוך המשפחה.

אתי, תושבת אחד היישובים במטה יהודה, הגיעה למרכז, וסיפרה כי היא ובעלה החליטו להיפרד והיא מבקשת סיוע בבניית הסכמות בכל הקשור לחלוקת רכוש וקביעת המשמורת על הילדים, עוד לפני פנייתם לבית המשפט.

דוגמא אחרת היא חברי ועד באחד המושבים שפנו בבקשה לסייע במציאת פתרון וסיום מחלוקת בקהילה הקשורה למטרד רעש המשבש את איכות החיים לתושבים מהישוב,.

דוגמאות נוספות: שני בעלי המגרשים, יוסי ומשה, חולקים גבול משותף וביקשו לגשר בנוגע לסכסוך קשה שפרץ ביניהם, ותושב מטה יהודה, יצחק, תבע חברת מטבחים בטענות שונות והופנה על ידי בית המשפט לתביעות קטנות למרכז הגישור במטה יהודה.

לצד העיסוק בגישור, המרכז מפעיל תוכניות לקידום הדיאלוג במרחב המועצתי, תוכנית דיאלוג במקווה, המיועדת לקידום דיאלוג בין בלניות המועצה לבין תושבות האזור ותוכנית דיאלוג בין נשים יהודיות וערביות תושבות המועצה. עד עתה השתתפו בהן כ-150 נשים. יש לציין כי תוכנית "דיאלוג במקווה" זכתה בפרס כספי בתחרות בין מרכזי הגישור בארץ ע"ש דוד כנפו.

המרכז לגישור מפעיל תוכנית דיאלוג בין נשים יהודיות וערביות במטה יהודה

לאחרונה החל הרישום לקורס גישור אשר עומד להיפתח לקראת הקיץ, ובו מיועדים לקחת חלק 24 תושבים בעלי תפקידים במרחב המועצתי.

מנהלת אגף הרווחה והשירותים החברתיים במועצה דפנה בירן אשתר מציינת כי "המגשרים והמגשרות במרכז הינם תושבי מטה יהודה העושים את עבודתם בהתנדבות, משקיעים מזמנם ומרצם כדי שתושבי מטה יהודה ישתמשו בגישור הן כאלטרנטיבה ליישוב סכסוכים והן כשפה וכלי המהווים דרך חיים".

ראש המועצה האזורית מטה יהודה ניב ויזל: "אנחנו שמחים לקדם תכנים של בניית שיח חיובי במועצה. המרכז לדיאלוג קהילתי וגישור הפך לחלק בלתי נפרד מהנוף של מטה יהודה ואנחנו מקווים להמשיך ולהרחיב את התוכנית בשנים הקרובות".

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?