דלג לתוכן העמוד
יום שני, 23 בספטמבר 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

פרשת השבוע: פירוש תורה בכל דור ודור

מאז מתן תורה בכל דור ודור היהדות מייצרת עוד ועוד פירושים ויצירות שהם דברי תורה.

חג שבועות הוא, בין היתר, גם חג מתן תורה. לפי המסורת, זה היום שכל עם ישראל עמד בהר סיני לקבל את התורה. אפשר לדמיין 600 אלף איש שרק לפני שבעה שבועות יצאו מעבדות במצרים עדים לחוויה רוחנית קוסמית ייחודית במינה! אבל המסורת מוסיפה שכולנו עמדנו בהר סיני - לא רק יוצאי מצרים אלא כל דור ודור של יהודים בעולם.

מה בעצם קיבלנו במעמד הר סיני? על פניו, לפי דיווח התורה, קיבלנו את עשרת הדברות ורשימה ארוכה של מצוות הקשורות לחיים של חברה חקלאית ומצוות עבודת האל כולל בניית משכן וסדרי קורבנות. אבל אני מסתכלת בספרייה שלי בבית, ואני רואה מאות ספרים שכולם נחשבים "דברי תורה". הספרים שלי הם עדות שהיהדות מאז מתן תורה בכל דור מייצרת עוד ועוד פירושים ויצירות שהם דברי תורה.

אדם בחייו לא יכול ללמוד את כל ה"תורה" שיש עכשיו בעולם! מדהים אותי כל פעם לשמוע מישהו שאומר שיש לו מונופול על האמת ושרק הפירוש שלו לתורה הוא הנכון. הרי קיימים אין ספור מקורות שטוענים כי הפרשנות לתורה היא דינמית ומתפתחת. כך למשל, שאלו רבני התלמוד, "מה זה תורה?" והשיבו בעצמם "מדרש תורה", כלומר, התורה היא פעולה של לימוד ופרשנות (קידושין, מ"ט:ב'). בדוגמא אחרת, משווים רבני התלמוד את פירוש התורה לעץ תאנה: "מה תאנה זו - כל זמן שאדם ממשמש בה מוצא בה תאנים. אף דברי תורה - כל זמן שאדם הוגה בהן מוצא בהן טעם" (עירובין, נ"ד) הרב אברהם אבן עזרא שחי בימי הביניים חיזק את דברי קודמיו ואמר, "שבעים פנים לתורה", כלומר שיש פירושים כמעט אין סופיים בהבנת התורה.

מסופר על משה רבנו שעלה למרומים אחרי מותו ושומע מהקב"ה שרבי עקיבא עתיד להיות דורש תורה גדול. משה מבקש לראות את רבי עקיבא והקב"ה שולח אותו לכיתה של הרב. משה מתיישב בשורה האחרונה, כמו תלמיד מתחיל, לא מבין כלום ממה שרבי עקיבא אומר, ולהפתעתו הוא שומע בסוף דבריו "הלכה למשה מסיני!" (תלמוד מנחות כט:ב). משמע, אפילו משה הנביא, שקיבל את עשרת הדיברות בהר סיני אינו יכול לשלוט בדרך שבה חכמי הדור מפרשים את התורה.

תורה היא יותר מספר, היא דרך חיים, "להפוך בו להפוך בו" ותמיד יימצא חדש לצד הישן. כיום, זה באמת מרגש לראות את מגוון האירועים של "תיקון ליל שבועות" המתקיימים בכל רחבי הארץ וגם בחו"ל.

אנחנו, בקהילת צור הדסה, נקיים גם כן "תיקון ליל שבועות" שפתוח לקהל הרחב. השנה נבחן את התורה כמקור השראה אמנותית, דרך הפיוט, הציור, ארכיאולוגיה, והביבליו-דרמה. אולי נמצא כמה תשובות, ייתכן שנעלה הרבה שאלות, ובטוח נתעשר ונוסיף את חלקנו לתורה בעולם.

 

רבה סטייסי בלנק

קהילת צור הדסה

rabbi.stacey@yahoo.com

 

הרבה סטייסי בלנק

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?