דלג לתוכן העמוד
יום שישי, 13 בדצמבר 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

היישובים החורגים של המועצות האזוריות

מצוקת היישובים הגדולים במועצות האזוריות הולכת ומחמירה. בצור הדסה מתמודדים עם שכונה עירונית בסנסן, בצור יצחק עם מצוקה חמורה במוסדות החינוך, בעתלית עם חוסר אפשרות לממן הוצאות שוטפות ובבת חפר עם תכניות הרחבה. השבוע קיימו ראשי היישובים פגישה במטרה לנסח תכנית למאבק משותף מול משרדי הממשלה

נחסום את היישוב בפני פועלים. מגנזי

המצוקה של היישובים הגדולים בעלי האופי העירוני הממוקמים במועצות אזוריות אינה מאפיינת רק את צור הדסה, אומר יו"ר הוועד המקומי, שלומי מגנזי, זוהי מצוקה כללית ולכן עלינו לפעול באופן משותף ומאורגן עם יישובים נוספים כדי להביא לשינוי. ישיבה ראשונה התקיימה השבוע ביישוב בת חפר בהשתתפות נציגים מהמועצות האזוריות מטה יהודה ועמק חפר.

בחודש שעבר התגבשו ארבעה יישובים גדולים במועצות אזוריות שונות ושלחו מכתב משותף לשר האוצר ולשר הפנים. ארבעת היישובים הם: צור הדסה (מועצה אזורית מטה יהודה), בת חפר (מועצה אזורית עמק חפר), עתלית (מועצה אזורית חוף הכרמל) וצור יצחק (מועצה אזורית דרום השרון). היישוב הגדול ביותר הוא צור הדסה (9000 תושבים), ואחריו עתלית (7000), בת חפר (6000), צור יצחק (5000). כל יישוב מבין היישובים הללו צפוי לגדול בטווח חמש השנים הקרובות בעוד אלפי תושבים.

במכתב טוענים יושבי הראש של הוועדים המקומיים כי על משרדי הממשלה לקדם מתכונת של "ניהול עצמי" ביישובים הגדולים וזאת על רקע העובדה שפתרון של הקמת מועצה מקומית אינו ישים, זאת בעוד המועצות האזוריות מתקשות לנהל את היישובים האלה הזרים לאופיים.

"במצב הקיים, ישובים בסדרי הגודל שלנו הם מעין 'בן כלאיים' במועצות האזוריות, אשר מתקשות לענות על צרכי התושבים והפיתוח הסביבתי הנדרש במציאות של בנייה רוויה, על כל המשתמע ממנה. תושבי היישובים מרגישים היטב באותם הקשיים וחווים היטב את חוסר האונים ביכולת לקבל פתרונות הולמים לצרכיהם היומיומיים”, כתבו ראשי הוועדים לשרי האוצר והפנים.

"ראוי להבהיר בפניכם כי המבנה הניהולי של יישובנו כיום מושתת על בסיס התנדבותי, כמעט ללא תנאים ועם

תקני כוח אדם מאוד מצומצמים. לנוכח הנטל הרב בהווה ולבטח בעתיד, ובהיעדר הכלים והתנאים המתאימים,

לא ירחק היום שלא יהיה מי שינהל ישובים אלה”, הם מזהירים במכתבם.

ראשי הוועדים מדגישים כי הם לא מבקשים להתנתק מהמועצות האזוריות, אולם המצב שבו הם צריכים לנהל יישובים בעלי אופי קהילתי-עירוני במסגרת של מועצות אזוריות הוא בגדר "מציאות קשה עד בלתי אפשרית".

לשקול העלאה חדה במס הוועד. רני אידן

משהו שונה לגמרי

בישיבה שהתקיימה השבוע (8.11) בהשתתפותם של נציגים מארבעת היישובים אמר ראש המועצה האזורית עמק חפר, רני אידן: “יישוב עירוני כמו בת חפר הוא יישוב שבמועצה האזורית שלנו לא מצליחים לפצח. מדובר בתושבים בעלי מאפיינים עירוניים ודרישות של עירוניים. למשל, התלונה הקבועה על ניקיון ברחובות. מרוב נסיון לרצות אותם הגענו למצב שמנקים פה רחובות כמעט כל יום, זאת בעוד שבמושב שלי, מכמורת, מנקים רחובות פעמיים בשנה. אנחנו מנסים לרצות את התושבים בבת חפר אבל זו טעות. מתייחסים אליהם כמו למושב או לקיבוץ אך הם מרגישים עצמם שונים".

סגן ראש המועצה האזורית מטה יהודה, בני אלירז, אמר כי היה שמח אם צור הדסה הייתה מתנתקת מהמועצה והופכת למועצה מקומית. “אנו מבינים שיש לנו משהו מאוד גדול. בכל שנה אנו צריכים לבנות ביישוב הזה שני גני ילדים חדשים. סיימתי עכשיו לבנות בית ספר חדש ואני צריך מיד לתכנן בית ספר נוסף. אפילו משאית לפינוי הזבל צריכה התאמה מיוחדת ליישוב. לפי התכניות הקיימות אני צפוי להתמודד גם עם גידול משמעותי באחד הישובים הערביים במועצה. להערכתי, אין לתת ליישובים האלה להמשיך ולגדול בלי שיש להם תשתית מתאימה של שטח עסקי ומסחרי שיניב ארנונה מתאימה". אלירז הוסיף כי גם בית העלמין הסמוך לצור הדסה חייב בתכנון מחדש משום שבתוך שנתיים ימוצה השטח.

שכונת הסנסן בצור הדסה

משאבים ליישוב עירוני

מהנדסת המועצה האזורית מטה יהודה, מיכל נאור-ורניק, אמרה בישיבה: “צור הדסה מושכת משאבים. שכונת הסנסן היא בעלת אופי עירוני של בנייה רוויה ועל המועצה להתמודד עם נושאים עירוניים כגון מתכונת שונה של חלוקת דואר. בקרוב נצטרך להתמודד עם צרכים של יישוב עירוני גדול שמשמעותם מתנ"סים, מועדונים, מרכז קהילתי ועוד. ליישוב יש תכנית מתאר בהפקדה לגודל של 5700 יח"ד שהמשמעות שלהם היא יותר מ-20 אלף תושב. היתרונות למרכז מסחרי היא רק בתום האכלוס, מה יעשה היישוב עד שיגיע השלב האחרון באכלוס בעוד עשר שנים? זה לא נכון לקדם את התכנית הזו טלאי על טלאי”.

יו"ר הועד המקומי של היישוב עתלית, קרא שלא לאשר תכניות בנייה ביישובים הגדולים בלי פתרון של הקמת שטחי מסחר ותעסוקה בהם, שיניבו ארנונה. “כל היישוב שלנו מתנהל עם שלושה עובדים. אין אפשרות לתחזק את ההוצאות השוטפות מהארנונה האומללה. מישהו צריך לבוא עם תכנית מסודרת".

מזכירת היישוב צור יצחק סיפרה כי מצוקת מוסדות חינוך ביישוב חייבה אותם השנה לשלוח ילדים בהסעות למוסדות חינוך ביישוב כוכב יאיר. “אנחנו 5-7 נושאי משרה בשכר בוועד היישוב וצריכים להתמודד עם משפחות צעירות עם ילדים רבים".

בני אלירז

לגבש תכנית עצמאית

ראש המועצה האזורית עמק חפר, רני אידן, הציע שלא להסתמך על משרד הפנים שהוא, לטעמו, גוף חלש ונטול רצון לפעול. “אנו צריכים לגבש תכנית המבוססת על הדרישה כי המדינה תשלים את הפער התקציבי, המבוסס על מענק האיזון שהמדינה הייתה משלמת ליישובים הגדולים במידה והיו אכן מקימים בהם מועצה מקומית לבין הנתח התקציבי שהמועצות האזוריות היו נאלצות להפריש ליישובים הללו במידה והיו מתנתקים מהן". אידן העריך את התקציב שייווצר מחשבונאות מסוג זה ב-1000 שקלים לתושב, קרי ליישוב בסדר גודל של צור הדסה מדובר בתוספת תקציבית של 10-9 מליון שקל בשנה, שחציו אמור לבוא ממשרדי הממשלה וחציו מתקציב המועצה האזורית.

אידן הוסיף והמליץ כי היישובים הגדולים יעלו במידה ניכרת את מסי הוועד שלהם, עד לרמה של כ-60 שקל למ"ר, בדומה למסי הוועד הנהוגים ביישובים החזקים של עמק חפר. המשמעות בצור הדסה למשל היא העלאה של מסי הוועד ב-600% !

יו"ר ועד צור הדסה, שלומי מגנזי, סיכם את הישיבה ואמר: “יש חפיפה והלימה בין הבעיות של היישובים הגדולים במועצות האזוריות. כל מועצה אזורית יכולה למצוא את עצמה במצב הזה. אתם, כראשי המועצות צריכים להגיע למשרדי הממשלה ולהגיד שהמצב לא יכול להישאר כך. עלינו לבוא יחד על משרדי הממשלה כדי להפעיל לחץ וכך נסייע לעצמנו וגם ליישובים אחרים".

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?