דלג לתוכן העמוד
יום שלישי, 02 במרץ 2021
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

אגדה מארץ הפלאות

מוטיבים מסיפורים ואגדות-עם עתיקות מככבים בחלומותינו למכביר. האגדות המלוות אותנו משחר ההיסטוריה צמחו בתרבויות שונות והיוו אבני דרך להדרכה במשלים וסימבולים, ובתוכן טמנו תבונה ומוסר השכל אוניברסליים וחוצי זמנים. באגדות אלו כיכבו דמויות, המייצגות מודלים טיפוסיים להתייחסות, בין אם באמצעות הזדהותנו אתם, ובין אם לאו (הטוב והרע), בבואנו ללמוד את הדינמיקה החברתית ביחסים עם סביבתנו.

                                       

בציר ההיסטוריה אין זה ברור מה קדם - האם השפיעו האגדות על החלומות? או שמא נוצרו האגדות בהשפעת החלומות? אני נוטה לאמץ את הרעיון כי ההשפעה הדדית ובו-זמנית, כלומר: האגדות צמחו על רקע הלך-רוחה של קהילה/תרבות והושפעו מחלומות, וגם ההפך נכון להיאמר - שאגדות, שהיוו נחלתה של תרבות, חלחלו בהשפעתם על התודעה הקולקטיבית ועל חלומותינו מאז ועד היום.

במדור זה בחרתי להביא קטעים לדוגמה מחלומות של אנשים בני-זמננו, ובהם מוטיבים מסיפורי אגדות קלאסיים, המהווים סימבול גם בסיפור החלום.

סיפור החלום, כמוהו כאגדה לכשעצמה, אשר רוקם הבמאי הפנימי שבתוכנו, תת-המודע, ומשקף את הלך רוחנו בתרחישים מופלאים.

 

אליס בארץ הפלאות

ק' כותבת: ...” בחלומי מצאתי את עצמי נופלת לבור עמוק... במהלך הנפילה ראיתי על דפנות הבור מדפים עם צנצנות וספרים"...

זוהרית: בקטע זה מחלומה של ק' בולט הדמיון לנפילתה של אליס אל הבאר מהאגדה "אליס בארץ הפלאות". גם באגדה, אליס נופלת לבאר, אשר בדפנותיה מדפים עמוסי צנצנות. מוטיב זה מייצג, הן באגדה והן בחלומה של ק', את המעבר למרחב תודעה אחר. לואיס קרול, סופר האגדה, היה פיסיקאי ומתמטיקאי מחונן, שביטא באמצעות האגדה פרדוקסים פיסיקאליים שהעסיקו את מחקריו. מרתקת הזהות עם חלומה של אישה בת-זמננו, כדוגמת ק'.

 

מוכרת הגפרורים הקטנה

ד' כותבת: … “שכבתי בשלג עם כותונת לילה דקה לגופי. הבנתי שאם לא אעשה משהו, אני אקפא למוות... עלתה לי המחשבה שיש לי קופסת גפרורים, שאוכל להדליק ואולי להתחמם קצת"...

זוהרית: אין זה מן הנמנע לבחון את הדמיון בין קטע זה מחלומה של ד', לבין האגדה העתיקה "מוכרת הגפרורים הקטנה". בחלום משתקפת החוויה כיצד ד' מרגישה קיפאון רגשי עמוק, וחשה צורך הישרדותי חיוני בחום, ולהאיר את רוחה בתקוה, בטרם יקפיאה הייאוש עד כלות. החלום מעיד כי יש בידה את האמצעים (לרשותה גפרורים) לפתרון, גם אם ברמה הנקודתית, לעת עתה.

 

סינדרלה

ש' כותבת: ...”רצתי למעלה במדרגות הבניין (גרם מדרגות לולייני וארוך), ותוך כדי ריצה הבחנתי שנשמטה לי נעל מהרגל. לא התעכבתי לחפש והמשכתי לרוץ עם רגל אחת יחפה"...

זוהרית: בדומה לסינדרלה, שמיהרה לשוב הביתה מהנשף לפני חצות, בטרם יתפוגג הקסם והיא תשוב להיות נערה בלוית סחבות, כשהיא שומטת את נעל הקריסטל מאחוריה, גם בקטע זה מחלומה של ש' משתקפת הבהילות (ריצה), שכנשמט תחתיה אמצעי ההגנה להתנהלות בקרקע המציאות (נעל).

באגדה שימשה הנעל שנשמטה למציאת הנסיכה שחיפש הנסיך. האם בחלומה של ש' יש משאלה סמויה שהנעל שנשמטה מאחור תימצא בהמשך?

 

"דג הזהב"

ד' מספרת: “בחלום שלי נתתי הרצאה בסוג של כנס מקצועי מול אולם רחב של אנשים. מחאו לי כפיים והרגשתי שהצלחתי. אנשים יצאו להפסקה במרפסת שפונה אל הים ואני צפיתי באנשים, שנהגו כפי שמקובל שם, להשליך חכות אל הים. היו שם אנשים עם חכות מקצועיות, ואני ניסיתי להשתלב והשלכתי לים חכה מאולתרת כזו, עם חוט וקרס בלבד. למרבה הפלא העליתי בחכתי דג זהב שמן וגדול. כולם התאספו סביבי בהתפעלות לראות את הדג היפה שלי. מישהו הוציא סכין וחתך אותו, ובתוכו התגלה עוד דג, ועוד דג, ועוד דג... דג בתוך דג, כמו בובות הבבושקה. הייתי מאוד גאה בעצמי.”

זוהרית: המיתוס על הדייג היוצא אל הים ובשללו מעלה דג זהב, הממלא את משאלות ליבו, הוא מיתוס שכולנו יכולים להתחבר אל הסממנים השורשיים שבו.

זהו משל, הנכון לגבי כל מי שעמל לפרנסה, או רווח עקיף. העבודה "מעלה בחכתנו" שלל, אשר ברובו מיועד להישרדות (דגים למאכל), ולעתים יש בשלל זה גם "בונוסים" למימוש המותרות - לסיפוק אישי (דג זהב – לנוי) והגשמת חלומות ומשאלות-לב.

חלומה של ד' משקף את תחושת ההצלחה המקצועית שהיא חווה. היא מרגישה מוערכת על ידי הקולגות (מוחאים לה כפיים באולם רחב). בנוסף, משתקפת תחושתה כי הצלחה אחת יכולה לטמון בחובה הצלחות נוספות והיא גאה בחוויית השפע שנפלה בחלקה, גם כשהכלים לשיווק עצמה, שעמדו לרשותה, הנם פחות מקצועיים מאלה של אחרים (חכה מאולתרת).

 

חלומות פז מבורכים !

זוהרית רובין

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?