מה אסטרונאוט צריך?
בתי הספר במטה יהודה סיכמו שנת פעילות בסימן של חינוך לתעשייה ולמדע
"הקבוצה שלי בנתה שולחן לחללית. יש בו סרגל שיכול להיפתח, עם לוח מגנטי. לשולחן יש מגירה עם הציוד לאסטרונאוט, ושבב למעלה שניתן לתלות על החגורה ולצאת מהחללית", כך סיפרה תלמידה באחת מבתי הספר במטה יהודה במסגרת טקס חינוך לתעשייה ומדע שהתקיים בחודש שעבר.
הטקס סיכם את הפעילות המשותפת של המועצה האזורית מטה יהודה ושל עמותת תעשיידע בשלל הקורסים השונים שמתקיימים בבתי הספר היסודיים. האירוע התקיים בהיכל התרבות בצרעה ובו לקחו חלק נציגי מינהל החינוך במועצה, נציגי 'תעשיידע', מדריכים, מורים ותלמידי בתי הספר המשתתפים בפעילות ובהם בתי הספר השחר, קרוב, הדסים, עין ראפה-עין נקובה ואבן העזר.
התלמידים צפו בסרטון המסכם את הפעילות שלהם לאורך השנה, וכל כיתה הציגה על הבמה את החוויות שעברו התלמידים במהלך הקורס. ד"ר רז יצחקי טמיר, ראש מנהלת לוויינים בתעשייה האווירית ריתק את התלמידים כשהרצה באוזניהם על הקשר בין הדינוזאורים לתוכנית החלל. "תלמידי בתי הספר במטה יהודה היו קשובים וסקרנים כאחד, בתהליך המאתגר שחוו לאורך השנה בקורסים השונים", בירכה מנהלת התכניות בעמותה, יעל אביב.
מנהלת מחוז מרכז, ג'ודי אליספור, מסרה כי השנה פעלה תעשיידע במטה יהודה במסגרת קורסי חלל, פרימיום, נובל אנרג'י ומבט לחלל, ב-14 בתי ספר יסודיים ו-5 תיכוניים. מטרת הפעילות היא לפתח גישה יזמית, לעורר חשיבה המצאתית, ולטפח עבודת צוות תוך היכרות עם נושאים סביבתיים עכשוויים אשר יובילו את התלמידים לפיתוח מוצר או התאמת מוצר לעולם בר קיימא ולעורר מודעות לחשיבות תעשייה בת קיימא.
המועצה האזורית מטה יהודה יזמה ומממנת את הקורס 'השמיים הם לא הגבול - ממציא צעיר לחלל' מתוך רצון לחשוף את הילדים לחשיבה מדעית חדשנית. תעשיידע בשיתוף עמותת SpaceIL חברו במאמץ משותף לחשיפת תלמידי מדינת ישראל למשימה הלאומית להנחתת החללית הישראלית הראשונה על הירח, תוך הכרת תעשיית החלל בכלל והישראלית בפרט.
תעשיידע, עמותת החינוך מבית התאחדות התעשיינים, פועלת ותומכת בפיתוח תלמידי מערכת החינוך, ומציידת אותם בכלים המותאמים לעידן בחברה עתירת טכנולוגיות מתוחכמות וחדשניות, תוך שמירה על סביבה ירוקה וחשיבה ליזמות, ובכך מסייעת להשתלבותם באתגרי התעשייה העתידית של מדינת ישראל.
חשיבה מחוץ לחללית
תלמידי כיתה ה' בבית הספר 'קרוב' שיתפו לקראת סיום השנה בדבר תחושותיהם על שיעורי החלל וקורס הממציא הצעיר. "למדנו על החלל ועל דברים שקורים שם", סיפר יהל בן פזי, "למדנו מה אסטרונאוט צריך, מה הוא עושה בחלל. התחלנו ללמוד על חשיבה מחוץ לקופסה כדי שנוכל לפתח רעיון שקשור לחללית של ישראל או על דברים שיעזרו לאסטרונאוטים".
"אני מאוד נהנית בשיעור", הוסיפה אלה לוי סרי, "מסקרן אותי ללמוד על החלל. השיעורים מפתחים לי את החשיבה. זה טוב שאנחנו לומדים קבוצה קטנה של ילדים מכיוון שהילדים שנמצאים בחרו ללמוד את הנושא. הקבוצה שלי בנתה שולחן לחללית. יש בו סרגל שיכול להיפתח, עם לוח מגנטי. לשולחן יש מגירה עם הציוד לאסטרונאוט, ושבב למעלה שניתן לתלות על החגורה ולצאת מהחללית".
"זה פרויקט מאוד כייפי ואני חושב שצריך להאריך את המפגשים. הפעילויות מאוד מעניינות, והשיעורים תורמים לי ידע רב על החלל. למרות שיום שלישי זה יום לחוץ בשבוע, זה שווה בשבילי להישאר במיוחד בבית הספר. אני מציע שהתוכנית תהיה גם לכיתות ד", אומר ניצן פליישר.
"מעניין אותי לדעת מה קורה מחוץ לכדור הארץ. אני מרגישה שהשיעורים מוסיפים לי ידע", ציינה אירה פיש, ואילו חברתה אדוה אשרף סיכמה: "השיעור תורם לי להכיר טוב יותר את החלל. הייתי רוצה שיהיו לנו עוד שיעורים גם בשנה הבאה כדי ללמוד ולהרחיב עוד את הידע".
אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?