דלג לתוכן העמוד
יום ראשון, 28 בפברואר 2021
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

בית ספר של החיים

שנת הלימודים החדשה בפתח ורבים מאיתנו משתלבים במסגרות לימודים שונות, כשתופעת הקורונה מאתגרת אותנו השנה במיוחד. קטנים בגנים, אחרים בבתי הספר, בוגרים באקדמיה ועוד. ישנם רבים אחרים שהמסגרות הללו כלל לא רלוונטיות לחייהם, אך במקביל כולנו לומדים, בדרך זו או אחרת. מדובר בלימוד מסוג אחר, אליו אני בוחרת להתייחס כאן במדור – הלימודים של החיים. ה"אוניברסיטה" הגדולה מכולם, שכולנו, ללא יוצא מן הכלל, לומדים ומתפתחים בה. בהיותנו בני אנוש, אנו תלמידים נצחיים – לומדים בהתמדה את ניסיוננו, משפרים עצמנו בתהליך, מדייקים תובנות, מרחיבים ידע ומודעות, מסיקים מסקנות מכישלונות/הצלחות, מתמודדים עם אתגרים/מבחנים, שואפים להתקדם. איש איש בדרכו ובקצב שלו, על ציר ההתפתחות האישי שלו, מצוי בתהליך למידה והתפתחות.

חלומות משקפים לנו את הלך הרוח הפנימי במשלים וסימבולים. הבמאי הפנימי שבתוכנו, תת המודע, מציף את החוויות הרגשיות בתרחישים משליים/סימבוליים שעולים על כל דמיון.

בחלומות רבים נפגוש מסגרות לימודים שונות כסימבול, גם אצל חולמים אשר מסגרות אלה כלל לא רלוונטיות לחייהם. חלומות אלה משקפים את תחושות החולם ביחס להתפתחותו האישית, וזו יכולה להיות בתחומים שונים.

מצורפים קטעים מחלומות לדוגמה, הממחישים את הרעיון. חלומות אלה הם מהסוג ה"משחרר" – שנועדו לבטא, לפרוק ולשחרר מתחים לטובת בריאות נפשנו.

                                          

שעת מבחן

ד' כותבת: ...”בחלום הייתי תלמידה בתוך כיתה. ישבתי ליד חברים מהעבודה. היינו בבוחן וכולם מסרו את המבחנים שלהם למורה, ואני התעכבתי עם השאלות האחרונות. הייתי בלחץ, הרגשתי שאני לא עומדת בזמנים”...

זוהרית: ד' (43) לא שייכת לשום מסגרת לימודים בחייה המציאותיים. מצד שני, היא מתמודדת עם תחרות גדולה במקום עבודתה, כאשר נשכרים עובדים חדשים וצעירים ממנה. חלומה של ד' משקף את החוויה הרגשית שלה, כיצד היא חשה איטית מאחרים, מעוכבת ביכולתה לעמוד ב"מבחן המציאות", תחת עיניים בוחנות של הישגים בעבודתה. החלום משמש כערוץ מבורך לריפוי – הוא מבטא את הלחץ, מציף ופורק את המתחים האגורים ברגשותיה של ד'.

 

המורה למשרה

א' כותב: ...”שובצתי כתלמיד לכיתה כלשהי וזו הייתה תחילת שנת הלימודים. כולם הוציאו ספרים והניחו על השולחנות. המורה עברה ליד השולחן שלי ואמרה שהספרים שלי לא מתאימים - הם לשנתון של כיתה גבוהה יותר. הרגשתי מתוסכל, שאני מתחיל את השנה "עקום" כמו שאומרים”...

זוהרית: במציאות א' (37) שובץ לאחרונה במקום עבודה חדש. הכישורים שלו גבוהים יותר, אך הוא נאלץ להתפשר בתפקיד מסיבות כלכליות, ובתקווה שיזכה לקידום בעתיד.

החלום משקף את רגשותיו, כיצד הוא חש שהתפקיד איננו מדויק למידותיו (ספריו לשנתון גבוה יותר), וזו התחלה עם פשרות מבחינתו, קצת "עקומה" כדבריו.

שיקוליו ההגיוניים והמציאותיים של א' לטובת עבודה זו (כלכליים ואחרים), לא פוסחים על המתח המתרחש בעולמו הפנימי, הרגשי. החלום מאפשר ביטוי, פורק ומשחרר את המתח בהשפעת הניגוד שבין המציאות הגלויה לעין (על שיקוליה) לזו הנסתרת מהעין – המציאות הרגשית.

 

שלום כיתה א'

ב' כותבת: ...”בחלום אני נכנסת לכיתה חדשה בתחילת שנת הלימודים ועל הלוח כתוב "שלום כיתה א'”... ואני במבוכה, כי ידוע לי שבעצם התקדמתי וזו לא הכיתה המתאימה לי. אני מאוכזבת שאני צריכה לחזור על כל הלימודים הבסיסיים מחדש".

זוהרית: במציאות ב' החלה לעבוד לפני כשנה במקום עבודה, בו ציפתה לקידום עם הזמן. המתינה בסבלנות והסתפקה במשכורת נמוכה יחסית, בתקוה שתוך כמה חודשים המצב ישתנה והיא תקודם, גם בתפקיד וגם בשכר. החלום מתאר כיצד היא מרגישה אכזבה לגלות שהיא נשארת באותה הנקודה (כמו "להשאר כיתה") במצב הבסיסי שממנו התחילה.

 

לימודים על הדרך

ש' כותבת: ...”בחלום נסעתי לכיוון הבית של ההורים שלי, ומסתבר לי שכל הדרך אליהם בשיפוצים, שינו את כל הנתיבים ואני מסתובבת סחור סחור ולא מצליחה להגיע. בסופו של דבר אני מגלה שכדי להגיע אליהם אני חייבת לעבור דרך בניין גדול שהוא סוג של אוניברסיטה, שבנויה ממש באמצע ואין שום מעבר אחר. אני נאלצת לחנות ולעבור דרך המסדרונות של הבניין האוניברסיטאי הזה ומגלה בתוכו המון כיתות ושיעורים שנראים מאוש מעניינים"...

זוהרית: חשוב לציין כי במציאות מצבם של הוריה של ש' (אישה בגיל 54) נעשה לא פשוט לאחרונה – שניהם התבגרו, והם סיעודיים באופן חלקי, ולכן זקוקים לעזרתה כמעט ברמה היומיומית. החלום מתאר כיצד היא מרגישה שחל שינוי (שיפוץ) בהתנהלות שלה (נסיעה) ביחס להוריה. החלום מפנה את תשומת ליבה לרעיון שהנגישות הרגשית להוריה חולשת על פני לימודים גבוהים (אוניברסיטה על הדרך), שיעורים חדשים ומעניינים, שאותם עליה לצלוח בתקופה המאתגרת הזו עם הוריה.

 

חלומות פז מבורכים !

זוהרית רובין

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?