דלג לתוכן העמוד
יום שלישי, 07 באפריל 2020
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

האם נמצאה עדות ראשונה לארון הברית בתל בית שמש?

עדות למקדש המרוחק מבתי המגורים בתל בית שמש, ובו שולחן אבן מוזר, שמידותיו תואמות את אלה המיוחסות לארון הברית, וניכר כי היה אתר פולחן שבשלב מסויים ניסו לפגוע ולהרוס אותו, מעוררים מחשבה כי אפשר ומדובר באתר שבו הונח ארון הברית העברי

ארון הברית עוצר את המים הזורמים בנהר הירדן. ציור של ג'יימס טיסו, 1896

לפני מספר חודשים, התגלה בשולי תל בית שמש שולחן אבן ייחודי, שעורר סקרנות רבה בקרב הארכאולוגים החופרים במקום. השולחן היה מוצב במקום מרוחק ממבני המגורים, הוא כלל רמזים משמעותיים כי היה אתר של פולחן דתי, וניכרו עליו סימנים ברורים של ניסיון להשחית אותו במכוון ואף לבזות אותו.

מה עומד מאחורי השולחן הייחודי והאם המקרא יכול לשפוך אור על הממצא המעניין ?

במשך אלפי שנים, הצית ארון הברית העברי את דמיונם של אנשים ברחבי העולם - חוקרים, ארכיאולוגים, הרפתקנים ואף תעשיית הסרטים בהוליווד עסקו בחיפוש ובמרדף אחר ארון הברית אשר יוחסו לו כוחות על, אשר יש לו קשר ישיר לאלוהות והוא אפוף מסתורין רב.

ארון הברית מתואר במקרא ככלי בעל סגולות ייחודיות שאחראי לכמה מעשי נסים. הפעם הראשונה שבה כוחותיו של הארון באים לידי ביטוי היא כאשר בני ישראל נכנסו לראשונה לארץ. בינם לבין הארץ המובטחת הפריד הירדן שזרם בעוז ולא הייתה להם דרך לעבור אותו. רק כאשר הלוויים שנשאו את הארון הציבו את רגליהם במים, נפסקה הזרימה ובני ישראל נכנסו אל הארץ.

בהמשך שכן הארון במשכן שבשילה ולאחר מכן הוא נלקח למלחמה מול הפלישתים אשר בה הפסידו הישראלים הפסידו והארון נלקח שלל בידי הפלישתים. בשלב זה מגלה לנו המקרא תכונה נוספת וקטלנית של הארון – היכולת לפגוע בבני אדם. על פי הסיפור, ארון הברית עשה שמות במחנות פלישתים, פגע בפסלים שלהם וגרם לפלישתים לחלות במחלות שונות. לבסוף נמאס לפלישתים מהארון, הם העמיסו אותו על עגלה, צרפו מתנות יקרות שנועדו לפייס את זעם אלוהי העברים, ושלחו אותו בעגלה רתומה לשתי פרות במעלה עמק שורק לכיוון בית שמש.

תושבי העיר בית שמש שעבדו בשדה ראו את הארון מגיע והתמלאו שמחה. מיד לאחר מכן התנ"ך מתאר את הדבר הבא: "וְהַלְוִיִּם הוֹרִידוּ אֶת-אֲרוֹן ה', וְאֶת-הָאַרְגַּז אֲשֶׁר-אִתּוֹ אֲשֶׁר-בּוֹ כְלֵי-זָהָב, וַיָּשִׂמוּ, אֶל-הָאֶבֶן הַגְּדוֹלָה" אך השמחה התחלפה במהרה באימה כאשר נוכחותו של הארון בקרב התושבים גרמה למותם של כשבעים אלף מתושבי העיר, אשר בייאושם קראו לאנשי קריית יערים שייקחו מהם את ארון הברית.

את האבן גדולה המוזכרת בתנ"ך ניסו למצוא לא מעט חוקרי ארץ ישראל שתרו את עמק שורק לאורכו ולרוחבו אך ללא הצלחה ועם השנים היה נראה שאפסו הסיכויים למצוא עדות לארון ואיתו גם ירדה ההתעניינות בתל בית שמש. אך גם בימינו הארון ממשיך לרתק אנשים מרחבי העולם ולהוות מוקד משיכה לתיירים ולארכאולוגים.

בתל שילה אשר מגיעים אליו כמה עשרות אלפי תיירים נוצרים בשנה, מתבצעות חפירות קדחתניות כבר כמה שנים בידי צוותים שמגיעים מחו"ל ועם הציוד החדשני והמתוחכם ביותר בתחום הארכיאולוגיה, בתקווה למצוא את העדות למקומו של המשכן אשר בו שכן ארון הברית עם הגיעו לארץ.

לקראת סיום עונת החפירה האחרונה בתל בית שמש, גילה דוקטור צבי לדרמן, אשר חופר את התל כבר מעל שלושים שנה, מקדש אשר נמצא בו שולחן מוזר המורכב מאבן ייחודית המונחת על גבי  שתי אבנים ניצבות. "מה שמייחד את המבנה הוא שולחן האבן שלא נמצא בשום מקום אחר בתקופה המקבילה אליו", מספר לדרמן, "הממצא הזה הוא ייחודי למקדש שמצאנו בבית שמש".

במקדש נמצאו אזורים לשמירת יין, פלטפורמה לטקסים, כלים מעוטרים ועצמות בעלי חיים שהועלו כקורבן, כל אלו מעידים שהאובייקט שהיה על השולחן במקדש היה דבר מה שתושבי המקום סגדו לו. בין החפצים נמצאו גם גלעיני זיתים שבעזרתם ניתן היה לתארך את הפעילות של המקדש המתוארכת ל-1200 לפני הספירה. תאריך אשר יכול להתאים לתקופת שמואל ולסיפור המקראי שבו הארון הגיע לבית שמש.

לפי הבדיקות נמצא כי האתר היה פעיל במשך עשרות שנים בלבד ולאחר מכן הכלים שהיו בו נופצו, האבן והמקדש כוסו בצואת בעלי חיים והמקום הוצת. יש לציין כי העדויות להצתה ולחילול המקדש נמצאו רק באזור המקדש ולא נמצאו בבתי המגורים הסמוכים לו.

בהתחשב בסיפור המקראי ייתכן והעדויות הללו מצביעות על כך שבשלב מסוים נוצר מהפך בגישה כלפי המקדש הזה. אפשר ומדובר על כך שהמקום נכבש על ידי הפלישתים, שהגבול בינם לבין השטח העברי היה באזור עמק האלה, ואלה הציתו את המקדש שהיה מקודש לעברים. על מנת לחזק את התאוריה הזו יהיה על הארכיאולוגים למצוא שכבת חורבן מאותה תקופה גם בבתי המגורים מאחר וכוח כובש לא היה בורר באמצעים והיה מצית גם את המקדש וגם את בתי המגורים. אפשרות אחרת היא שאולי הייתה זו פעולה של תושבי בית שמש, שחוו את הארון כחפץ קטלני שהרג רבים מתושבי העיר וכפעולת מחאה או כפעולה לעצירת הקללה, הם כיסו את השולחן בגללים והציתו את המקדש. ככל הנראה, את התשובות לשאלות המסקרנות הללו לא נוכל לדעת לעולם. 

“יש להביא בכלל אפשרות שהסיפור בספר שמואל מתחבר למציאות הארכאולוגית", ד"ר צבי לדרמן

ד"ר לדרמן, האם לדעתך הממצאים של המקדש ושל שולחן האבן המוזר הם עדות לקיומו של ארון הברית?

"אני עוסק בארכאולוגיה ולא בסיפורים", עונה לדרמן אשר רומז בכך על ידיעות בתקשורת שבהן הוא הוצג כמי שחופר בתל במטרה למצוא את ארון הברית, "אין הוכחה לכך שהשולחן שימש את ארון הברית אך יש להביא בכלל אפשרות שהסיפור בספר שמואל מתחבר למציאות הארכאולוגית".

לפני סיום השיחה מספק לדרמן עוד עובדה מעניינת על השולחן ולאחר לבטים מסוימים הוא מרשה לי לפרסם אותה. אני לוקח עט, רושם לפני את המידות של השולחן הרבוע ולצידו אני רושם את ההפניה לפסוק בספר שמות ונפרד לשלום מהארכיאולוג.

לאחר השיחה אני פותח את ספר שמות ומוצא את הפסוק היחיד בתנ"ך המתאר את מידותיו של ארון הברית: "וְעָשׂוּ אֲרוֹן, עֲצֵי שִׁטִּים: אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי, קֹמָתוֹ". חישוב מהיר מראה לי שמידות הארון הן 116 ס"מ אורך ו - 69 ס"מ רוחב. אורכו של השולחן המסתורי הן 136 ס"מ ורוחבו - 75 ס"מ. מידות אלה מעט גדולות יותר מהארון ומאפשרות את הנחתו על השולחן עם שוליים של כמה סנטימטרים עודפים. נראה שמדובר במקרה שבו יש התאמה מושלמת בין הארכיאולוגיה לסיפור המקראי.

לפני יותר משנה פגשתי את ד"ר לדרמן בהפנינג שהייתי שותף בהקמתו במטרה להעלות את המודעות לחשיבות ההיסטורית של תל בית שמש. אני זוכר כיצד הוא התרגש מהאירוע ואמר לי שבכל העשורים שבהם הוא חופר בתל הוא לא הצליח לעניין את הציבור בממצאים של התל.

מאז המצב השתנה, החשיבות של תל בית שמש עלתה פלאים וכיום הוא נחשב לאחד האתרים החשובים ביותר בישראל המעידים על חיי העם העברי בתקופת התנ”ך. החפירות המתנהלות בסמוך לכביש 38 והניסיון להגן על הממצאים החשובים הנמצאים בסכנת הריסה זוכים לסיוע ולתמיכה של הרשויות הממשלתיות ושל עיריית בית שמש, בהנהגתה של ראש העיר, ד"ר עליזה בלוך והרבה בזכות פעילות התושבים שהתאגדו ל'אבירי התל' והחלו לפעול למען העלאת המודעות לתל בית שמש וניסיון למנוע את הרס התל.

יהיה זה רק צדק פואטי אם בעתיד הקרוב יהיה זה לדרמן שיהיה חתום על אחד מהממצאים החשובים והמשמעותיים ביותר בהיסטוריה של העם היהודי בארצו.

יאיר לביא

laviyair@gmail.com

הכותב הינו הבעלים של 'סודות הארץ' – מיזם שנועד להנגיש את ההיסטוריה והארכאולוגיה לציבור הרחב.

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?