דלג לתוכן העמוד
יום שני, 11 בנובמבר 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

האלימות בכבישים: 51% נתקלו בקטטה בין נהגים

מנכ"ל עמותת אור ירוק: הגדלת מספר השוטרים וניידות התנועה תצמצם את אירועי האלימות בכבישים

בשנים האחרונות אנחנו מוצפים בסרטונים הרבים שמתפרסמים בחדשות וברשתות החברתיות ובהם הכבישים עמוסים באלימות פיזית ומילולית – אנחנו רואים מקרים של קטטות באמצע כבישים מרכזיים, כלי רכב החוסמים כלי רכב אחרים באופן מכוון, ואפילו סרטונים שבהם רואים נסיעה בנשקים שלופים וכל זאת תוך סיכון משתמשי הדרך והפיכת הכביש למפחיד ומסוכן עוד יותר.

זו המציאות היומיומית שלנו על הכבישים - מי מאתנו לא נתקל בנהג שקילל, איים, חתך, סנוור או סתם נצמד לרכב באופן מסוכן? רק בחודש האחרון היו תושבי האזור עדים לאירוע דריסה מכוונת שהתפתח מעימות על חסימת חניה ביישוב עין נקובא, ולתאונה קשה בצומת האלה, שבה פגעה משאית ברכב פרטי וכתוצאה מכך נהרג תלמיד תיכון ושניים מחבריו נפצעו.

למרבה הצער, שלטון החוק בכבישים נתפס על ידי חלק מהנהגים כהמלצה לא מחייבת, ותרבות הנהיגה של חלק מהנהגים כוללת התנהגות פוגענית ואלימה כשהם יודעים שאיש לא ידרוש מהם לתת על כך דין וחשבון.

החוק הישראלי אינו מעניש נהג המקלל בכביש, אינו דן נהג שהניף תנועת יד מאיימת ואפילו לא טורח לבוא חשבון עם מי ש"חותך" נתיבים או נצמד באופן אלים לרכב שלפניו. רק בשבוע שעבר התבשרו נהגי ישראל שמאות מצלמות מהירות של המשטרה היו לקויות, והן אינן משמשות עוד לתיעוד של עבירות מהירות ומשלוח דו"חות לבית הנהג, אלא רק למה שמשטרת ישראל מגדירה כ"תיעוד" של המהירות. אלפי כתבי אישום כנגד נהגים שצולמו כשהם עוברים על מגבלות המהירות בוטלו.

גם הרשות המחוקקת, קרי הכנסת, ומערכת המשפט אינן פטורות מנשיאה באחריות לאווירת ההפקרות בכבישים. הכנסת נמנעת מלאשר תגבור משמעותי של משטרת התנועה (תוספת של ציוד מתוחכם, מסוקים, ניידות ושוטרים) ובתי המשפט נמנעים מלמצות את הדין עם הנהגים האלימים, ולעתים נוטים להמעיט בערך מעשה האלימות. מצב זה תורם באופן מכריע לכך שנהגים אלימים נכנסים לרכבם ויודעים כי כאשר הם על הכביש - התנהגותם הפוגענית והבריונית תיסלח להם.

עימות על רקע חסימת חניה. אירוע הדריסה בעין נקובא (צילום: מתוך סרטון האירוע)

מגיפת אלימות

 

סקר חדש של עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר 'מאגר מוחות', חושף כי מגיפת האלימות בכבישים משפיעה באופן ישיר על נהגי ישראל בכלל ועל נהגי אזור ירושלים בפרט. הסקר בדק עד כמה היו תושבי בישראל חשופים לאירועים של אלימות מילולית, יחס פוגעני ואפילו קטטות במהלך שנה אחת. התוצאות הן חמורות בכל רחבי הארץ, וההבדלים שבין האזורים השונים אינם גדולים.

באזור ירושלים, נתקלו השנה 51% מהתושבים (כל תושב שני!) באירוע של קטטה בכביש, 98% מתושבי האזור נתקלו השנה בנהג שחותך ונצמד (60% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים), 96% מהתושבים נתקלו השנה בנהג שצופר באגרסיביות מכוונת (55% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים) ו-85% מתושביו נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש (22% מהם נתקלו בכך יותר משש פעמים).

למרבה הצער, הנתונים הם דומים למדי בכל רחבי הארץ ןההבדלים בין האזורים השונים הם באחוזים ספורים. לדוגמא, בראש טבלת האירועים החמורים ביותר, קטטות המתנהלות בכביש, נמצאים תושבי אזור צפון הארץ, 56% מהם נתקלו השנה באירוע של קטטה בכביש, במקום השני והלא מחמיא מתייצב אזור ירושלים עם 51% מתושביו ובמקום האחרון בטבלה הארצית מתייצבים תושבי השרון, שם "רק" 42% נתקלו בקטטה על הכביש. בממוצע, אחד מכל שני נהגים בישראל מדווח כי היה עד לקטטה על הכביש בשנה האחרונה. המשמעות שעולה מתוך נתונים אלה מטרידה מאוד: מדובר במגיפה של אלימות וחוסר סובלנות.

תאונת הדרכים בצומת האלה, יוני 2019. (צילום: איחוד הצלה)

כעס ועצבנות

 

ישנן מספר סיבות להתנהגות אגרסיבית בכביש: נהגים רבים נמצאים על הכביש בזמן שמלווה אותם תחושת כעס ועצבנות ממקרים שקורים לפני הנהיגה או במהלכה. סיבה נוספת לסכנה היא תנאי הדרך. מצבים שכיחים כוללים פקקי תנועה, עיכובים באור אדום ועבירות המבוצעות על ידי אחרים הגורמות לעיכוב בתנועה. כל אלו ואחרים גורמים לנהג להרגיש עצבנות, כעס וזעם, המעלים את סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים באופן משמעותי.

מחקרים בעולם הראו קשר ישיר בין התנהגות אלימה להגדלת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. נהגים החשים כעס, מדווחים על מעשים פזיזים ומסוכנים בכביש כמו אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת ונהיגה פחות יציבה. נהגים אלו יהיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור כפול (!) מנהגים שאינם חשים כעס בזמן נהיגה. מחקר אמריקאי אחר מעריך כי הכעס והאגרסיביות משחקים תפקידים ראשיים ביותר ממחצית מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר באמריקה.

מחקר של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV, בדק ומצא כי קיים קשר חזק בין כעס לבין התנהגות אגרסיבית ותוקפנית על הכביש. הכוונה היא להתנהגות שעשויה לגרום נזק פיזי או נפשי למשתמש והתנהגות המכילה אלימות וחריגה מכללי מוסר.

קטטה בכביש בין אופנוען לנהג רכב (צילום: משטרת ישראל)

להגביר אכיפה

 

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "האלימות שבחברה הישראלית מגיעה גם לכביש ומסכנת את החיים של כולנו. הגברת האכיפה בכבישים באמצעות הגדלת מספר השוטרים וניידות התנועה יוכלו לעשות את ההבדל ולצמצם את אירועי האלימות וההתנהגויות העברייניות בכבישים. מעבר לחשש האישי מההתנהגות האלימה, נהיגה עצבנית ובריונית מגבירה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ובשל כך חייבים לחזק את משטרת התנועה בניידות ובשוטרים נוספים. רק באופן הזה ניתן יהיה להרתיע את אותם נהגים אלימים מלנהוג בפראות ולסכן את החיים של כולנו בדרכים".

המחקר בוצע באמצע חודש יוני 2019 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 504 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?