דלג לתוכן העמוד
יום שני, 14 באוקטובר 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

הוועדה המחוזית אישרה את תכנית רכס לבן

רכס לבן ממעוף הרחפן. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה השבוע (29.7) את התכנית להקים שכונת מגורים ברכס לבן, בסמוך למושבים אורה ועמינדב. לפני חודשיים אישרה המועצה הארצית את התכנית וזאת לאחר שכשלו המאמצים של נציגי הארגונים הסביבתיים למנוע את אישור התכנית ולהתנות את הדיון בסיור באזור. ההחלטה מהווה מהלומה קשה למועצה האזורית מטה יהודה.

בחודש פברואר השנה קרא ראש המועצה האזורית מטה יהודה, ניב ויזל, לכל תושבי מטה יהודה להצטרף למאבק נגד תכניות הבנייה ברכס לבן. "השטחים הפתוחים בהרי ירושלים מהווים נכס חיוני אקולוגי, חברתי ותרבותי לתושבי מטה יהודה והסביבה בפרט והמדינה בכלל. תכנית הבנייה מאיימת להרוס את המרקם האקולוגי העדין באזור נחל רפאים אשר בסביבתו בעלי חיים הנמצאים בסכנת הכחדה וביניהם, הצבי הארץ ישראלי. כמו כן, הבנייה ברכס לבן תיפגע במועצה, ביישוביה ובהרי ירושלים – מנכסי צאן הברזל של מטה יהודה. בנוסף, התכנית פותחת צוהר לתהליכי בנייה נוספים באזור שיוסיפו לפגוע באזור”.

לדעתו של ויזל הצטרף גם היועץ המשפטי של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, עו"ד אייל מאמו, אשר במסגרת יום העיון שקיימה המועצה האזורית מטה יהודה תקף את ההחלטה לבנות ברכס לבן. "המלחמה על רכס לבן היא כאן, אנו לא מתכוונים לוותר", אמר מאמו. לדבריו, המאבק על רכס לבן חורג בהרבה מגבולות מטה יהודה ותוצאותיו יקבעו את עתיד היחסים שבין הרשויות העירוניות לבין המועצות האזוריות בכל רחבי הארץ.

לדברי עו"ד מאמו המאבק על רכס לבן "יבשר על מה קורה בין המרחב של המועצה האזורית למרחב העירוני. זה מאבק כלל ארצי. התקופה הקרובה תהיה תקופת מבחן. אנו מתכוונים לעשות את המלחמה הכי קשה שאפשר".

השבוע אמרו במטה יהודה: "תכנית 'רכס לבן' נולדה בחטא ויש בישומה סכנה אמיתי לטבע ולצביון הקהילתי של הישובים הסמוכים. עוד לא נאמרה המילה האחרונה בעניין ואנו נמשיך להיאבק בכל הכלים העומדים לרשותנו כנגד החלטת הוועדה".

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "דוח עדכני ומקצועי של קהילת ירושלים בחברה להגנת הטבע, שבחן את כל תכניות הבנייה הנמצאות כעת בהליכים שונים של תכנון, מצא כי יש בעיר עתודות בנייה למגורים, בהיקף של 125 אלף יחידות דיור, המספיקות לפחות לשני העשורים הקרובים ואף מעבר לזה. צר לנו שבמקום לקדם את הבנייה בעתודות אלה, מוסדות התכנון עושים את הדבר הקל ביותר מבחינתם, אבל שגורם את הנזק הציבורי הגדול ביותר, וזה לאשר בנייה על השטחים הפתוחים והטבעיים המועטים שעוד נותרו בעיר, המהווים את שטחי הנופש והפנאי של תושבי ירושלים ואת בתי הגידול של חיות הבר".

שטח התכנית שאושרה השבוע משתרע על 840 דונם, והיא כוללת כ-5,000 יחידות דיור וכ-300 יחידות דיור מוגן. זאת, באמצעות תמהיל מגוון של יחידות דיור שייבנו במבנים של 12-5 קומות. התכנון כולל פתרון תחבורה ציבורית בדמות רכבת קלה, שתעבור במרכז השכונה, ומעלונים שיאפשרו לציבור לעבור ממפלס למפלס בתוך השכונה תוך הנגשת הציבור לשטחים הפתוחים, לתחנות ההיסעים, למוסדות הציבור, ואזורי המסחר בשכונה.

התכנית כוללת תחנת רכבת קלה בצומת אורה וחניון 'חנה וסע' עבור 800 חניות, מסוף תחבורה ציבורית, מלון, מבנה לדיור מוגן ושטחי משרדים ותעסוקה, עבור תושבי השכונה ועבור המבקרים בבית החולים הדסה עין כרם ותושבי ירושלים.

במינהל התכנון טענו שיש חובה לאשר את התכנית, על רקע מחסור בעתודות קרקע לבנייה בירושלים. עמדה זו התקבלה על ידי הוועדה המחוזית בראשותו של עמיר שקד.

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?