דלג לתוכן העמוד
יום שני, 09 בדצמבר 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

הורים וילדים איך להתמודד עם קבלת התעודות

קבלת תעודה היא מעמד רגיש: ציונים טובים מביאים להתרוממות רוח וציונים נמוכים לביקורתיות ופגיעה בערך העצמי. לתחושות אלו צריכים ההורים להיות קשובים ודרוכים. הנה כמה טיפים

איך הרגשתם ביום חלוקת התעודות בבית הספר? אני משוכנעת שעד היום אתם יכולים לשחזר את התחושות. הייתה שם, כמובן, התרגשות רבה ובצידה צפייה דרוכה לראות כיצד יעריכו אתכם המורים, ומצד שני, היו גם חששות עמוקים מגיליון הציונים, שיעיד באופן גלוי על ההצלחה שלכם בלימודים, וישפיע באופן ישיר על מעמדכם בעיני עצמכם, בעיני הוריכם, ובעיני חבריכם לכיתה.

התעודה היא בעצם חיתוך מצב בנקודת זמן מסויימת שמבטאת את הישגיו של הילד כפי שהם משתקפים בעיני המורה שלו. הציון היבש, שמעיד על היררכיה של הישגים ביחס לתלמידים אחרים, מורכב מהרבה פרמטרים, שהם לאו דווקא אינטליגנציה ולאו דווקא יכולת עיבוד של חומר לימודי. במתן הציון משולבים גורמים כמו: סגנון האישיות של הילד, האישיות של המורה, הקשר של התלמיד למורה, המצב החברתי בכיתה, מתחים שבהם התלמיד נמצא (סכסוך בין הורים, אח חדש וכיו"ב), הפרעות קשב ועוד.

קבלת תעודה היא מעמד שאין להמעיט בערכו. רוב הילדים שמקבלים את התעודה מציצים בה בחשש. ציונים טובים ירוממו את רוחם, אך ציונים רעים ילוו, ברוב המקרים, בביקורתיות ובפגיעה בתחושת הערך העצמי. לתחושות אלו צריכים ההורים להיות קשובים ודרוכים.

 

תגובת ההורים

תגובת ההורים לקבלת התעודה מאד חשובה ורצוי שהיא תיעשה קרוב ככל האפשר למועד קבלתה. כאמור, ילדים שמקבלים תעודה טובה, אינם זקוקים לתמיכה שלנו - ההסתכלות בגיליון כבר מעודדת אותם. המטרה שלנו היא לתמוך במי שמאוכזבים מהתעודה ועלולים לפתח פגיעה משמעותית בדימוי העצמי שלהם.

הורים רבים עסוקים בעצמם, בתחושות אשמה על כך שהילד שלהם אינו מוצלח כפי שחשבו, או בכך שילדים אחרים הם מוכשרים יותר ממנו. בראשו של ההורה, שמתמודד עם תעודה של הילד, עוברות מחשבות כגון: "איזה מין הורה אני, אם ככה נראית התעודה של הילד", "לא ישבתי אתו מספיק", "מה זה אומר עלי כהורה?", "למה דחיתי את הלמודים אצל מורה פרטי" ועוד.

חשוב לזכור כי התעודה של הילד היא שלו ואין לה קשר לאיכות של ההורות שלנו. התגובה של ההורים חייבת לשאת מסר מעודד, גם אם הציונים אינם משקפים את ציפיותיהם. אמירות מחזקות, מעצימות וחיוביות, כגון: "אני סומכת עליך שתצליח", "אנחנו מעריכים את המאמץ שהשקעת", "יש לך הרבה כשרונות", "יש לך ציון מצויין במקצוע מסויים ובמקצוע אחר אתה צריך להשקיע קצת יותר", מסמנים כי ישנם ערכים שהם מעבר לציון היבש, ושטיפוח והעצמת האישיות של הילד קודמים לביקורת על ציון נמוך שקיבל בתעודה.

 

ערך עצמי

אני נזכרת באופן שבו נהגתי לקבל את ילדי ביום של התעודה. כאשר הם היו חוזרי מבית הספר הייתה ממתינה להם עוגה חגיגית בבית והיינו עורכים טקס קטן וסמלי שמציין את סיום שנת הלימודים, ללא שום קשר לתוצאות שיהיו בתעודה.

הורים יקרים, חשוב לזכור ולשנן כי הערך העצמי של הילד נשאר ללא שינוי, גם כשהוא מצליח וגם כשהוא נכשל. ילדים זקוקים לאהבה ולקבלה שאינה תלויה בדבר.

דווקא בזמן שציונים בתעודה תוקפים את תחושת הערך של ילדכם ואת הדימוי העצמי שלו הם זקוקים לתמיכה שלכם, לחיבוק, להבנה, ולעידוד. תסתכלו לילד המאוכזב בעיניים תחבקו אותו ותגידו: "אני רואה איך אתה מרגיש, אני יודע שאף אחד לא אוהב להרגיש ככה, אבל יש תקופות כאלו ונתגבר על זה ביחד". בגישה הזאת, הילד מבין שאוהבים אותו בכל מצב, שהעניין ניתן לפתרון ושהוא לא לבד.

חשוב מאוד להפנים שאין מענישים על תעודה רעה, או על כישלון במקצוע מסויים. הביעו בפני ילדכם אופטימיות, ציינו בפניו את הצדדים החיוביים בתעודה (במידת האפשר), אל תגזימו ואל תמעיטו בערך התעודה, הקפידו להעמיד את הציונים השונים בפרופורציה הנכונה ולשדר לילד שעם השקעה, התמדה ומאמץ – הציונים יכולים להשתפר באופן משמעותי.

 

התמודדות ישירה

לפי התפיסה שלי, אין ילד שלא רוצה להצליח ואין ילד שהוא עצלן. לעומת זאת, יש ילד שקשה לו, שלא מבין או שאופן ההבנה שלו שונה מהמקובל. חשוב לברר עם הילד ממה נובע הקושי במקצוע המסויים. האם מדובר בחוסר ריכוז בשל לקות למידה, הפרעת קשב או מחוסר פניות רגשית?

לדוגמא: הילד עובר משהו עם עצמו שלא שיתף אף אחד (למשל: הטרדה מינית או קושי חברתי), או שהוא מתמודד עם ריב קולני בין ההורים ומתמלא בחששות מפני הגירושין הצפויים. הדאגה גורמת לו לא להיות פנוי ללימודים. שיחה או רגישות למצבו של הילד יכולים לסייע רבות ולמנוע פגיעה בתחושת המסוגלות שלו.

שמעתי לא פעם על הורים שנותנים פרס כספי על כל ציון מעל 90 שהילד מקבל. לטעמי, זהו מנהג פסול. אני מתנגדת לתגמול חומרי על הישגים שהם במהותם לימודיים. עבור הילדים, עצם ההישג הוא הפרס והדבר החשוב ביותר הוא ללמוד שהתמדה והשקעה מייצרים הצלחה. פרס חומרי הופך את ההישג בלימודים לפעולה שהילד עשה עבור ה”מעסיקים שלו”, שעכשיו משלמים לו תמורת הישגיו.

הורים, הילד שלכם לא קיבל את התעודה עבורכם, זו התעודה שלו, שמשקפת את יכולותיו ואת הישגיו האישיים, ולכן לא מתקבל על הדעת לתת לו תגמול על עצם היותו מי שהוא. זה ברור כי לטווח ארוך פרסים שניתנים בשל הישגים אישיים, מעבירים מסר שהיקום מתגמל על מעשים טובים, ואנו יודעים שהמציאות היא שונה. תגמול על הצלחה אישית מחנך את הילד לדרוש בעתיד תגמול על כל מאמץ ובכך, בעצם, אנו סוללים לו דרך מהמורות העמוסה באכזבות רבות.

הורים יקרים, התעודה לא נותנת ביטוי לנדיבותו של ילדכם, למקומו החברתי החיובי, לאופן שבו הוא מכבד סמכות הורית או להישגים שלו בתחומים שאינם זוכים לציון (יזמות עסקית, למשל). כל אלו הם פרמטרים לא פחות חשובים להצלחה בחיים.

אם התעודה מלאה בציונים נמוכים, זה לא אומר שהילד יהיה עבריין או שגורלו נחרץ שלא לרכוש השכלה אקדמית, אלא שיש לו כרגע התמודדות מסוימת שעלינו לנסות ולהבין אותה טוב יותר. צריך לזכור שהרבה ילדים מבשילים אחרי הצבא, משלימים בגרויות וממשיכים ללמוד.

תעודה טובה מחייבת חיבוק ושמחה והתייחסות עניינית להישג. אל תאמרו לילד מילות שבח בסגנון "איזה נסיך אתה", אלא מילות עידוד בסגנון "איזה כיף לך שהמאמץ שלך נשא פרי". זה ההבדל בין עידוד לשבח. במילות שבח מחזקים הורים את התחושה של הילד שהקבלה והתמיכה שלהם הוא זוכה בבית מותנים בהישגיות שלו. במקרה כזה הילד ישאל את עצמו: "מה יקרה אם לא תהיה לי תעודה טובה? אני לא אהיה נסיך? אני כבר לא אזכה לאהבה מהורי?". זה גורם ללחץ כבד על הילדים, שהמקור שלהם לאהבה והערכה מהוריהם תלוי בהישגים שלהם.

 זכרו: כולנו נדרשים לעמוד למבחנים שונים בכל שלב בחיינו. כבני אדם כולנו נכשלים בתחומים מסוימים. כיצד אנו היינו רוצים שיתייחסו אלינו כשאנו מקבלים את התעודה?

נירה גבאי – יועצת חינוכית M.A.

פסיכותרפיה ממכון אדלר

הנחיית הורים ומנחה למיניות בריאה

לשאלות: Niraga1123@gmail.com

 

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?