דלג לתוכן העמוד
יום שני, 25 בינואר 2021
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

הורים וילדים הסכנות שמסתתרות ברשתות החברתיות

                                               

משבר הקורונה אילץ את כולנו להסתגל לשינויים ולגלות גמישות. בתוך כך המסכים הפכו לחלק בלתי נפרד מניהול קשרים אישיים, חברתיים וקיום תהליכי למידה. הניתוק החברתי וחוסר הוודאות שמתלווה אליו מייצרים מכשולים רבים גם ברשתות החברתיות.

על רקע מגיפת הקורונה החריפו התחושות שרבים מאיתנו חווים ובהן בדידות, עצב, חוסר ודאות מתמשכת, וצפייה לא ממומשת לחזור לשגרה המוכרת.

לכולנו יש את היכולת להיות במצב של חוסר ודאות, לדוגמא: כשאנו מחכים לתוצאות של בדיקה רפואית שערכנו וחוששים מהתוצאות, אך אז אנחנו יודעים שתחושת חוסר הוודאות תסתיים בתוך זמן קצוב. לא כך המצב בקורונה. חוסר הוודאות גורם להקצנה בנטייה של רבים מבני הנוער להעלאת תכנים לא מבוקרים ברשתות החברתיות.

מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי:

67% מבני הנוער מדווחים כי יצא להם לראות פרסומים שליליים של תופעת השיימינג ברשתות החברתיות.

33% מבני הנוער מדווחים כי הם או מישהו מחבריהם חוו שיימינג.

39% בלבד מבני הנוער מציינים כי הם מעלים לרשת תכנים בצורה מבוקרת ומוקפדת. בנות נוטות יותר להקפיד על בקרה בהעלאת התכנים בהשוואה לבנים.

34% מבני הנוער מתחרטים על תכנים שהעלו או שלחו ברשת.

חשוב שנבין כי במקרים רבים לילדים בגיל ההתבגרות, אין את היכולת לצפות מראש את ההשלכות ארוכות הטווח של מסירת ופרסום מידע אישי, תמונות, וסרטונים, במיוחד במרחב הדיגיטלי.

 

"נעלבתי ורציתי לפגוע"

 

שלו (שם בדוי), הוא נער בן 17, תלמיד תיכון מצטיין, חברותי ושחקן כדורסל מעולה. לאחרונה חש עצבות שלא הבין אותה ולכן פנה אלי.

במפגש הטיפולי הוא שיתף אותי באירוע אותו עבר לאחרונה. הוא השתתף במבחני מיון לתכנית ארצית לחילופי משלחות נוער בין מדינות. כחלק מתהליך המיון, הוא זומן לריאיון אישי. במהלך הריאיון, הציג בפניו המראיין תמונה של נערה ולצידה הכיתוב "מירית החבית".
המראיין שאל את שלו: "מכיר את התמונה?"
שלו הופתע: "כיצד הגיעה התמונה לידיך?"
המראיין ענה: "בוא נתמקד בעיקר. מה הקשר שלך לתמונה?"
שלו חש אי נוחות וענה בחשש: "מירית הצטרפה לכיתתנו בתחילת כיתה י'. היינו חברים במשך חצי שנה ויום אחד היא שלחה אליי את התמונה הזו, כדי להראות לי את השינוי הגדול שעברה. אחרי חצי שנה מירית נפרדה ממני והתחילה במערכת יחסים עם החבר הכי טוב שלי. מאוד כעסתי, ממש נעלבתי ורציתי לפגוע בה בחזרה. בלי לחשוב יותר מדי שלחתי את התמונה לקבוצה השכבתית עם הכיתוב: מירית החבית".

המראיין אמר: "אנחנו ניקח בחשבון את הישגיך וכישוריך הרבים, אך יחד עם זאת לא נוכל להתעלם מהמעשה החמור שעשית. אתה יודע - המעשים שלנו מספרים מי אנחנו".

נזכרתי במפגש עם שלו, משום שהיה מדובר בנער איכותי ומצליח שכשל בהבנה של ההשלכות לפרסום ברשת החברתית. אך הוא דוגמא לתופעה רחבה בהרבה, שבה בני הנוער לא חושבים על התוצאות הנרחבות של מעשיהם. יש לזכור, כי לפרסומים מסויימים ברשתות החברתיות עלולה להיות גם משמעות פלילית ומעורבות של המשטרה.

 

זהות מלוטשת ברשת

 

התופעה שבה ילדים ובני נוער מתעדים חלק ניכר מחוויותיהם היא תופעה נרחבת ומקובלת. לעיתים אנו תוהים מה קודם למה: הרצון לתעד חוויות מחייהם, או שמא הם מתנסים בחוויות לשם התיעוד עצמו?

חלקם מצלמים את מושא החוויה (לרוב את עצמם) מספר לא מבוטל של פעמים עד שהם מגיעים לתוצאה הרצויה. אחרים, עורכים את התמונות, מלטשים ומייפים אותן טרם העלאתן לרשת, עמלים ליצור עבור עצמם "זהות מלוטשת".

בני הנוער והילדים שנחשפים לשיתופים הרבים וה"מלוטשים" של חבריהם, עשויים לחוש כי חבריהם מבלים יותר מהם, חווים חוויות עוצמתיות יותר, מצליחים יותר, בעלי הישגים מרשימים יותר, ובאופן כללי מאושרים יותר. בשפה המקצועית מכנים את התופעה הזו בשם "השוואה חברתית באמצעות הרשת".

תיעוד, שיתוף והפצת תכנים עלולים לחשוף את הילדים ובני הנוער למצבי סיכון ופגיעה ולתכנים שאינם תואמי גיל. התנהלות זו מחייבת אותנו ההורים וגם את אנשי החינוך, לקיים שיח מעמיק עם הילדים, ובני הנוער, בנושא התנהלות ברשת בהיבטים רבים ומגוונים כגון זמן שימוש במסכים, תדמית דיגיטלית, שיח מכבד, התמודדות עם אירועי פגיעה ופנייה לעזרה כגון: מוקד 105 במשטרה.

רצוי שנאפשר להם לפתח יכולת להתנהל ברשת מתוך שיקול דעת, באופן בטוח, מכבד ורגיש כלפי עצמם וכלפי אחרים.

 

אחריות אישית וחברתית

 

המסרים שכדאי שנעביר לילדינו הם:

השפעה כפולה: כל פרסום שלנו ברשת מציג אותנו באור מסוים ויש לו השפעה על האופן שבו אחרים תופסים אותנו. האופן שבו האחרים תופסים אותנו עשוי להשפיע עלינו ועל היחס כלפינו.

תחשבו על הוריכם: לפני כל פרסום ברשת עלינו להפעיל שיקול דעת ולבחון האם לפרסום יכולות להיות השלכות שאנו לא מעוניינים בהן, גם עלינו וגם על חברינו. לכולנו אחריות אישית וחברתית לגבי תכנים שונים שאנו מפרסמים ברשת. תשאלו את עצמכם האם הייתם מוכן שהוריכם יראו את מה שפרסמתם?

אל תצלמו תמונות מביכות או רגישות: גם תמונה שצילמתם ולא שלחתם לאיש עלולה להגיע לידיים הלא נכונות.

חושבים לפני שמפרסמים: כל תמונה או סרטון שאתם מעלים לרשת עלולים לעבור הלאה בטעות או בכוונה. מהרגע שפרסמתם, אין לכם שליטה על המקומות אליהם יגיעו.

לכל אחד זכות לפרטיות: אל תבקשו ואל תשלחו תמונות וסרטונים בהם אתם מצולמים באופן מיני. זה עלול להוביל למצבים מסוכנים ולפגיעה. זיכרו שיתוף של תמונות וסרטונים פוגעניים היא האחריות של כולנו! כל מי שקיבל תמונה או סרטון בעלי אופי מיני נושא באחריות חוקית, חברתית ומוסרית במידה והוא מעביר אותם הלאה.

נירה גבאי – יועצת חינוכית M.A.

פסיכותרפיה ממכון אדלר

הנחיית הורים טיפול זוגי ומנחה למיניות בריאה

לשאלות : Niraga1123@gmail.com

 

 

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?