דלג לתוכן העמוד
יום ראשון, 25 ביולי 2021
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

הורים וילדים: התמודדות עם הילדים בזמן חופשת הפסח

                             

לחופשת הפסח השנה רבים מאתנו ההורים מגיעים במצב של ריקון מאנרגיות, עם "הלשון בחוץ". הורים רבים היו עם ילדיהם בזמן הסגרים ושימשו עבורם: הורים, מורים, בייביסיטר, מלצרים וכיו”ב, לזמן קצר חזרו הילדים למסגרות החינוכיות וההורים יכלו לנשום לרווחה והנה שוב, הילדים שבים לימים ללא מסגרת והאתגר ההורי לא פשוט.

הילדים הצעירים בזמן חופשה לא תמיד יודעים להעסיק את עצמם, ומצפים מההורים לספק להם "אטרקציות". על ההורים לזכור שהם אינם צוות הווי ובידור, וזה בסדר שהילדים ישתעממו. כאן נולדת היצירתיות שלהם.

התלונה המקובלת של הילדים היא "משעמם לי!". חשוב להשאיר מקום לילד עצמו להגדיר את תחומי העניין והרצונות שלו ועל ההורה לסייע לילד ללמוד ליהנות בחברת עצמו, ולא לסמוך על כך שהסביבה החיצונית תספק לו שעשועים.

במהלך החופשה יהיו עוגנים כמו נסיעות משפחתיות משותפות וחשוב לתת לילדים לתכנן חלק מהן, ובהזדמנות זו לתרגל התחשבות בשיקולים כמו מזג אוויר, תקציב וכדומה. לדוגמה, מטילים על ילד בן חמש לתכנן מה עושים ביום מסוים בחופשה. נאמר לו מראש מי יהיה אתו באותו יום ונציע כמה אפשרויות: "ביום חמישי סבתא תבוא. תוכל להחליט אם ללכת איתה לגן שעשועים או למשחקייה". ואם הילד רוצה ללכת לשפת הים אנו נסביר: "ביום חמישי לסבתא יהיה קשה לקחת אותך לים. ניסע לים בסוף השבוע". כך נלמד את הילד לדחות סיפוקים, להתחשב באחר, לבחור בין אפשרויות ולתרגל התבוננות עצמית, כדי שיוכל לגלות מהם רצונותיו וממה הוא נהנה.

דוגמא אחרת, נציב לילדים לתכנן פעילות יצירתית משותפת עם אחיהם הצעירים ואולי אף עם ילדי השכנים. כך נלמד אותם לחשוב על יכולות הילדים, על המטרות בפעילות כזו, להכין את החומרים הנדרשים ואת סביבת העבודה ועוד.

חשוב מאד לבקש מהילדים להשתתף בחלק מההכנות לקראת ובמהלך החג, כך הם יחושו שותפים ובעלי ערך. כאשר אנו משתפים את הילדים במשימות הבית אנו מחזקים את מסר שבמשפחה שלנו אין עבדים (ההורים) ונסיכים (הילדים), אלא כולם בסירה אחת וכי ניקיון ותחזוקת הבית נועד לכל בני המשפחה.

ילדים צעירים מאד נהנים מעבודות הבית, אם לא נעצור אותם במסרים "ביקורתיים" ובהערות פוגעניות, אלא נתמוך ונעודד אותם הם ימשיכו לסייע גם בהתבגרותם. את המתבגרים ניתן לכוון שיסייעו בהכנות לחג של הסבא והסבתא, זאת פעילות שיכולה לקרב ביניהם, ולהעניק תחושה של עשייה וסיפוק תוך התחשבות באחר.

 

תיאום צפיות

 

חשוב שההורים יערכו עם המתבגרים שיחה נינוחה של תיאום ציפיות שבה כל אחד יאמר מה הצפיות שלו מהחופשה. על ההורים לשים לב למתבגרים, ליצור עימם יחסי אמון בגובה העיניים, לכבד אותם כמבוגרים ולתת להם הרגשה שאנחנו נמצאים שם בשבילם תמיד, ויש סיבות טובות לסמוך עליהם.

אמירה כגון, "היום כששמרת על אחותך הקטנה במשך שעה, סייעת לי מאד, יכולתי לנוח ולאגור כוחות להמשך היום, אני ממש מעריכה זאת, תודה!", היא תרומה טובה יותר למערכת היחסים עם המתבגר מאשר תלונה כגון, "מה אתה עושה עניין מלשמור על אחותך, גם אני עושה בשבילך המון".

חשוב לייצר עם המתבגרים זמן איכות כדי לשמר את הקשר הטוב גם כשהם הודפים אותנו, הם זקוקים לנו מאד. מניסיוני, בבתים שבהם השיח עם המתבגרים הוא מכבד וסומך נראה פחות נערים ונערות ששותים אלכוהול ומתנסים בסמים. הדמות של ההורה המכבד והסומך תהיה לנגד עיניהם והם לא ירצו לאכזב אותו.

 

הנאה מהחופשה

 

החופשה היא הזדמנות של ההורים לחוות הנאה עם ילדיהם. חשוב ליצור מרחבים שבהם המשפחה תיהנה יחדיו, מרחבים שאולי אף יזכירו לנו מדוע בחרנו מלכתחילה להיות הורים.

גם בימים שבהם אנו מעסיקים את הילדים, עלינו לשמור על מרחב אישי, זוגי ואינטימי, לשבץ הנאות זוגיות כדי "לתדלק" את עצמנו באופן שיאפשר לנו לקיים מרחב משפחתי מהנה. המסר שיועבר לילדים הוא שגם להורים יש צרכים שיש לכבד, ואנו מלמדים אותם כך התחשבות באחר.

זכרו, הילדים שלכם הכי נהנים לראות אתכם נהנים והורים שטוב להם הם הורים טובים יותר.

נירה גבאי – יועצת חינוכית M.A.

טיפול במתבגרים פסיכותרפיה ממכון אדלר, טיפול זוגי

הנחיית הורים ומנחה למיניות בריאה

לשאלות : Niraga1123@gmail.com

 

 

 

 

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?