דלג לתוכן העמוד
יום רביעי, 10 באוגוסט 2022
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

הקמת המשכן כדוגמה ליצירת מרחב חינוכי-קהילתי

תהליך הקמת המשכן כולל בתוכו את ארבעת האלמנטים ליצירת מסגרת חינוכית ערכית: עידוד למעורבות חברתית היוצרת משמעות, תחושת שייכות עמוקה, הוראת הלב והתאמת הסביבה הפיזית לתפיסה הערכית

אני אוהבת לעיין בפרשות "ויקהל" ו-"פקודי" אשר חותמות את ספר "שמות". אני מוצאת בפרשות אלו סימנים להשקפתי ולתפיסתי החינוכית-קהילתית, כפי שהתגבשה עוד לפני שנים.

פרשות אלו עוסקות בהקמת המשכן, מקום משכנו של האל המלווה את בני ישראל במסעם במדבר, אולם תיאור תהליך הקמתו שופך אור על הקמת מרחב ארגוני וקהילתי באשר הוא. הדבר נכון לכל ארגון אולם על אחת כמה וכמה למרחב בית ספרי שאמור להוות מרחב חינוכי, חברתי וקהילתי.

"וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה, אֶת-כָּל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (לא,א) בית הספר אמור להוות מקום לכל הקהילה, לכל הבאים בשעריו; תלמידים, צוות, הורים ומעגלים נוספים. בית הספר בראש ובראשונה אמור להוות בית/משכן טרם שישמש מקום ללמוד בו ספר. לעניות דעתי ישנם ארבעה אלמנטים חיוניים ליצירת מרחב עבור קהילה ערכית, צומחת וחסונה שהפרטים בה מאושרים, אקטיביים, מעורבים ומשפיעים.

האלמנט הראשון הוא תחושת משמעות, הנובעת מתוך עשייה ונתינה, והבסיס לכך הוא עידוד למעורבות חברתית. "קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה, לַיהוָה, כֹּל נְדִיב לִבּוֹ, יְבִיאֶהָ" (לה,ה) בכוחם של כל השותפים, בלי יוצא מן הכלל, לתרום לקהילה כולה, אחד.ת לשני.ה, למרחב בו הם שוהים. זה לא תפקידה של קבוצה כזו או אחרת להעניק ושל האחרים לקבל, אלא נדרשת הבנה עמוקה שכל פרט הוא עולם מלא ובכוחו לתרום ולהיתרם מעצם הנתינה, זו הסתכלות אחרת לחלוטין. כל תלמיד.ה, איש צוות, הורה וחבר בקהילה הוא בעל חוזקות ויכולות, אותן הוא יכול להביא לידי ביטוי במעורבות ובנתינה, ומתוך כך להתמלא בתחושת משמעות רבה.

"וְכָל-חֲכַם-לֵב, בָּכֶם, יָבֹאוּ וְיַעֲשׂוּ" (לה, י) – עשייה במרחב בית ספרי חייבת לכלול את חכמת הלב, היא האלמנט השני. שכלתנות ללא חיבור ללב, לא תאפשר הבנייה של מרחב מכיל ומעודד צמיחה. חוכמת הלב מאפשרת לראות את הפרט, התלמיד.ה, העמית.ה בכוליותו, כלומר על כל חלקיו ורבדיו, לעומק נשמתו, את חוזקותיו וחולשותיו, ולאפשר לכל אחת ואחד להביא לידי ביטוי את נקודות האור שבהם כדי לצלוח את המסע, כדי להתפתח ולהתקדם. זהו הבסיס לפיתוח תחושת שייכות עמוקה; הבנה פנימית שיש לי מקום במרחב, שמכבדים אותי, רואים אותי, מאמינים בי וביכולות שלי.

האלמנט השלישי הוא פדגוגיה מותאמת או הוראת הלב; "וַיֵּצְאוּ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִלִּפְנֵי מֹשֶׁה" (לה,כ) משה רואה את תפקידו כמי שמכוון, מנחה, מתווך, מסביר ומאפשר את העשייה הלכה למעשה על ידי העם. "וּלְהוֹרֹת, נָתַן בְּלִבּוֹ" (לה,לד)- להקנות ידע, לכוון ולהנחות ברגישות ומתוך אמונה כנה מעומק הלב ביכולותיו של הלומד.ת. דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב, ומי כילדים יודעים לזהות זאת מיד בחושיהם החדים? אם אנו שואפים לבוגרים מאושרים, שיש בכוחם לראות את האחר, בעלי אינטליגנציה ריגשית מפותחת, ההוראה צריכה לנבוע מעומק הלב – באמצעות חיבור אישי, דוגמה אישית, עידוד להבעת רגשות, בירור ערכי, לקיחת אחריות ותמיכה (בשפה המקצועית: למידה חברתית ריגשית). "מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת-לֵב, לַעֲשׂוֹת כָּל-מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחֹשֵׁב" (לה, לה) אם אנו שואפים לבוגרים עצמאים, אקטיביים, יוזמים ומחויבים, ברור שההוראה צריכה להניע לחשיבה ולעשייה. דבר זה אינו אפשרי כאשר הלומדים פאסיביים רוב שעות היום. יצירתיות, אקטיביות, גמישות מחשבתית ומעורבות הם כלים נדרשים בכל תקופה, על אחת כמה וכמה במאה ה-21.

האלמנט הרביעי הוא התאמה בין הסביבה הפיזית לתפיסה החינוכית – ערכית; "מִקְשָׁה עָשָׂה אֶת-הַמְּנֹרָה" (לו,כט), המנורה עשויה כולה מקשה אחת ולא חיבור בין חלקיה על מנת להעביר את המסר שאחדות בעם תאפשר הפצת האור של כל אחד מהקנים.

הפרשה האחרונה בספר "שמות" מחזקת ומבהירה את "הלמה" - "אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" (לח,כא) על כל פרט ופרט לקחת פיקוד על המתרחש בחייו, להנהיג את חייו, להאמין שיש בכוחו להשפיע. באמצעות המחשבות, הדיבור והמעשים האדם מכין ומרחיב את המשכן האישי שלו.

מנהיגות פנימית, על כל היבטיה, מאפשרת צמיחה של קהילה ומרחב. "כֵּן עָשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֵת כָּל-הָעֲבֹדָה... וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה" (לט, מב, מג), זהו תכליתו של המרחב החינוכי -קהילתי, להצמיח בוגרים עצמאיים, מעורבים, אקטיביים, רגישים לזולתם, מאושרים.

"וַיְכַס הֶעָנָן, אֶת-אֹהֶל מוֹעֵד" (מ,לד), כעת כאשר המשכן מוכן גם האל שורה בו, ובכך הספר השני מבין חמשת חומשי תורה תם ונשלם. תכליתו של ספר "שמות" להעניק לנו ידע וכלים, שיאפשרו להתגבר על המשברים והאתגרים אשר ילוו את מסע חיינו, מתהליך השחרור מהמיצרים האישיים והעבדות התודעתית עד לבניית משכן ופיתוח של מנהיגות אישית, חברתית וקהילתית.

חזק חזק ונתחזק!

שבת שלום

המדור מוקדש לזכרו של אבי אלי קדושאי ז"ל

שרונה קדושאי בר-נס

 M.A יעוץ חינוכי, EMBA מינהל עסקים

 יעוץ וליווי למנהלים ולארגונים, מנחה לפיתוח מקצועי

הדרכת הורים - "רימון" מרכז מומחים לטיפול בילד ובמשפחה

sharonabar5@gmail.com

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?