דלג לתוכן העמוד
יום שישי, 10 ביולי 2020
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

התמודדות עם מצבי חירום: אל תתנו לקורונה להיכנס לכם לראש

יש כמה "שרירים" בנפש שיעברו עכשיו אימון רציני: 'שריר' ההתמודדות עם חוסר ודאות, 'שריר' "מה בשליטתי ומה לא”, ו'שריר' היכולת להתמודד עם שינויים

                                                

המשפט שאני שומעת בתקופה האחרונה הוא: "זה ממש סרט בדיוני...הזיה...". אין ספק שאנחנו חווים ומתמודדים עם סיפור שלא הכרנו כמותו. התחושה הרווחת היא שזו חוויה זרה לנו, אפילו - לא הגיונית. בשל כך, אנחנו צריכים להשתהות רגע, לעבד את המתרחש, לעשות 'חישוב מסלול מחדש' ולהיערך ככל הניתן לבאות.

אז מה היה לנו עד עכשיו: עברו כשלושה שבועות מאז החל נגיף הקורונה לשבש מהותית את אורחות החיים כפי שאנחנו מכירים. הכל קרה מהר מאוד. התחושה היא בעיקר של הצפה, כמו סערה שמגיעה, מוחקת את השגרה הקיימת ומאלצת להתמודד און ליין (תרתי משמע ☺) עם מה שמתרחש...

מציעה שניתן לעצמנו רגע לנשום. עוד שבת מגיעה וזו הזדמנות לעצור את השטף. להיזכר ברצף האירועים שגדשו אותנו, לנסות ולהסביר אותם קודם כל לעצמנו, המבוגרים, כדי שנעשה סדר ונעזור לילדים להתמודד עם המציאות שהשתנתה. מיצאו כמה דקות ביום שאתם מפרגנים לעצמכם ותתבוננו על המצב כתהליך.

מעבר לחוויה צריך לזכור שיש כאן משהו אמיתי: הפחד מהמצב הבריאותי, סיר הלחץ של כולנו יחד בתוך הבית, המצב הכלכלי...

אינפורמציה מסודרת ובדוקה היא ענין קריטי בהתמודדות מול אירועים המגבירים את החרדה. חשוב שנדע לספק קודם כל לעצמנו, ואחר כך לילדינו, מידע ברור (בהתאם לגיל) ולא השערות או סיפורי אימה. כדאי לסנן את כמות החדשות, להבין מה רלוונטי למשפחתנו כרגע ומה פחות.

עם ילדים בגיל הגן ותחילת בי"ס יסודי כדאי לברר מה הם מבינים או יודעים, אחר כך לעשות סדר במידע ולהסביר כיצד אנחנו כמשפחה מתמודדים עם מה שקורה ונערכים בצורה הכי טובה.

לילדים גדולים יותר כדאי לנסות ולתת אחריות על נושא מסויים, לדבר איתם בגובה העיניים ולהסביר במה הם יכולים לתרום. זיכרו: כאשר יש לנו תחושה של משמעות או תרומה זה מעלה את הערך העצמי שלנו ונותן תחושה שיש יותר שליטה בחיינו.

אי אפשר להימנע מכך, שיש כמה 'שרירים' בנפש שיעברו עכשיו אימון רציני. 'שריר' ההתמודדות עם חוסר ודאות הוא אחד מהם, 'שריר' נוסף הוא "מה בשליטתי ומה לא”, ועוד 'שריר' (שאנחנו תמיד מעדיפים להימנע מאימון שלו) הוא היכולת להתמודד עם שינויים.

איך נאמן ביחד עם הילדים את ה'שרירים' האלו? בעזרת עקרונות הפסיכולוגיה החיובית.

כדאי לנו לדון יחד מה עדיין בשליטה שלנו ומה לא. נקבל את מה שלא בשליטתנו, ונגלה רשימה די ארוכה של דברים שעדיין נמצאים בשליטתנו, דברים שנותרו כחלק מהשגרה הקבועה. זה הזמן להוקיר אותם.

הסמליות של חג הפסח או בשמו האחר "חג החירות" יכולה לסייע לנו...יש כאן זיכרון קולקטיבי של התמודדות יעילה במצבים מורכבים. אפשר לעשות תרגיל קצר עם עצמנו ועם כל אחד מהילדים – להיזכר איך התמודדנו בעבר עם אירוע שובר שגרה, מה עזר לנו אז, ולקחת חירות קטנה בכל יום.

מומלץ לדמיין יחד איך אנחנו רוצים לראות את השבועיים הבאים. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו הנהלים בעוד שבועיים אך זה הטווח שלגביו יש לנו מידע ברור מה מותר ומה אסור מבחינת נהלי בטיחות בריאותית. קחו רגע לחשוב ביחד איזה תמונת מציאות אתם רוצים לייצר לתקופה הקרובה ומה כל אחד מבני המשפחה צריך לתת על מנת שתמונת המציאות תהיה קרובה למה שיתרחש. אפשר לחלק תפקידים ולקבוע זמנים לביצועם. עם זאת, לזכור שחמלה עצמית וחמלה כלפי הסובבים אותנו היא חיונית עד מאוד. לא קרה, לא נורא...

נשמע טוב, ובכל זאת יש ילדים או מבוגרים שקשה להם והמצוקה רק הולכת ומחריפה, מה עושים במצבים כאלו ואיך לזהות אותם?

אצל ילדים אפשר לראות נסיגה להתנהגות המאפיינת גיל צעיר יותר, תלותיות יתר, החמרה בבעיות התנהגות או שינויים במצב הרוח. מבוגרים יכולים לסבול מקושי בתפקוד היומיומי ובמקרים מסוימים ההתנהגות יכולה להקצין להסתגרות יתר, דיכאון או התנהגות מוחצנת של כעס ותוקפנות.

אם אתם דואגים לגבי התנהגות של אחד הילדים או לחילופין מרגישים כי אתם לא מצליחים להתמודד ולתפקד מול המצב, אנא התקשרו אלינו. אנחנו ננסה לתת יעוץ במידת האפשר או להפנות לגורמי טיפול אחרים בקהילה. שנדע ימים טובים ובריאים

 

אפרת שהם

מנהלת שרות פסיכולוגי חינוכי (שפ"ח)

המועצה האזורית מטה יהודה

ליצירת קשר עם היחידה: 02-9958807/802

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?