דלג לתוכן העמוד
יום שלישי, 07 באפריל 2020
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

לאמנות אין דת

האמנית אסתר כהן היא פמיניסטית דתייה שלא מוצאת סתירה בין האמונה שלה לבין היצירה האמנותית

33.jpg

מגיל צעיר מאוד חשה הציירת אסתר כהן, ממושב אדרת, בצורך פנימי עמוק לבטא את עצמה. היא גדלה בארצות הברית ומילדות ראתה צורך להפנות את תשומת הלב להסתכלות אסתטית, שבאמצעותה הכניסה לחייה יופי ואור.

כבת לאם ציירת היא נחשפה לעולם האמנות מגיל צעיר. המהפיכה בתפיסות האמנותיות בתחילת שנות ה-60 השפיעה עליה לא מעט, כפי שהשפיעו על רוב בני הנעורים באותה תקופה. לדבריה, יש קשר ברור מאוד בין מצב האמנות ובין ההתנהגות החברתית.

כבר במהלך לימודיה במכללת 'מסצ'וסטס סקול אוף ארט' היא החלה בתהליך של התקרבות לדת והדבר גרם לה לקשיים לא מעטים. היא מספרת כי פעילויות רבות של בית הספר התקיימו בשבת, מה שאילץ אותה להשקיע זמן רב בהשלמות של עבודות ושל החומר הנלמד. הקשיים זירזו את החלטתה לבחון עלייה לישראל. וכך, במהלך עבודתה על התואר השני באמנות, היא הגיעה לארץ ולאחר תקופה מסוימת, שבה לארה"ב לסיים את המסטר ואז חזרה לישראל להשתקע בה לצמיתות.

אסתר היא אישה דתייה אך היא לא מוצאת כל סתירה בין האמונה שלה לבין העיסוק באמנות פלסטית וביצירה האמנותית. היא דוחה את הציפיות של הקהל לכך שאשה דתייה תתמקד בעיסוק ביודאייקה. האמנות עבורה היא ביטוי לחיים עצמם ולא בהכרח ביטוי לתפיסות דתיות ולעיסוק בנושאים דתיים.

שנהיה לראש ולא לזנב

אין זה אומר שהיא נמנעת לחלוטין מהנושא הדתי, אלא שנושאים דתיים הם רק חלק מנושאי היצירה שלה. לדבריה, יש לשמור על איזון בחיים, כאשר האמונה והערכים הדתיים תופסים חלק מהחיים אך לא את הכל.

המוטיבציה ליצירה צצה אצלה בדרכים שונות. לפעמים היא מושפעת ממראה הנוף, או מאבן בעלת צורה מיוחדת, לפעמים היא זוכה להשראה משיחה אקראית עם מישהו, ולפעמים דמיונה הקודח מוליד רעיון שמביא אותה לממש אותו בחומר ובצורה.

מקור השפעה נוסף הוא שלוש אמניות שהשפיעו מאוד על יצירתה של אסתר כהן: ניקי דה סנט-פאל, יוצרת פסל "המפלצת" בגן רבינוביץ' בירושלים ופסלית שהתמחתה בפסלים מונומנטאליים, עשויים פיברגלס ובצבעים עזים. אמנית אחרת היחא, מגדלנה אבקנוביץ', היוצרת פסלים מאריגה בחוטים, שקי יוטה וחומרים לא שגרתיים, שיצירותיה היו בעלות עוצמה שאי אפשר היה להתעלם מהן. האמנית השלישית היא אווה הסה שחלק מיצירותיה עסקו בנושא ההישרדות וזאת באמצעות הצגת תהליכי תיקון של חפצים שלא שרדו.

המשותף לשלושת היוצרות הללו הוא ששלושתן היו פמיניסטיות מוצהרות ועבודותיהן קראו לשוויון זכויות בין המינים וכללו מחאה כנגד סחר בבני אדם בכלל ושל ונשים בפרט. היצירות של אסתר כהן רומזות על כיוונים אלו.

דיסק בפפיר-משי

אסתר מעדיפה ליצור בשיטה המערבית, אם כי לעתים היא מערבת גם שיטה מזרחית בעבודותיה. מבחינה טכנית, האמנות שלה משתמשת לרוב בסיבי צמחים. אסתר מתמחה בפסלי פפיר משי ובבנייה בפיברגלס, שהם בדרך כלל במידות גדולות, כאשר את הקונסטרוקציה היא עושה מחומרי בניין שונים וחומרים נוקשים. בנוסף היא משתמשת במכבש 30 טון להדפסי תחריט שונים, למשל ציפוי רהיטים.

כחלק בלתי נפרד לעבודתה האמנותית, היא מייחסת חשיבות גם לתלמידים שבאים ללמוד אצלה אמנות וכמורה היא פותחת בפני תלמידיה גם שיטות טכניות, אבל גם דרכי חשיבה מקוריות המדגישות “יציאה מהקופסא”.

אסתר כהן

כשאני שואל אם יש איזה מסר מיוחד שהיא רוצה להעביר, היא משיבה שזה לא כל כך ברור. "המשותף לכל המסרים שלי, זה שיש כאן איזה סיפור שהולך ומתמשך וכל הזמן מקבל צורות שונות. אם בני האדם יפתחו לזוויות התבוננות שונות, הם יוכלו להיות זמינים ליצירות האמנות ולהרחיב את שדה הראייה שלהם, ואגב כך תפתח דלת נוספת, יתאפשר להם לבחון את החיים באבחנות דקות יותר ומדויקות יותר”, היא מסכמת.

 

אסתר כהן, מושב אדרת, 052-520-1362 , qesther63@gmail.com

 

טוביה רז

מועדון אמני האלה

raztuv@gmail.com

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?