דלג לתוכן העמוד
יום שני, 17 בדצמבר 2018
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

לרוץ בבטחה

טכניקה ייחודית של פילאטיס מחזירה לגוף של רצים את האיזון שנפגע כתוצאה מתנועות שגויות ומלמדת לשמור על יציבה נכונה ושרירים מאוזנים

    כשאנו יוצאים לטייל אנו רואים הרבה מאד רצים, בכל גיל, בקצבים שונים. אני נדהמת להיווכח בכל פעם מחדש כמה אנשים מתווספים מדי שבוע ל"סקטור" הרצים.

רצים הם ברוב המקרים אינדיבידואליסטים. הם רצים לבד. שלא כמו צועדים, שבחלק גדול מהמקרים לוקחים איתם חבר לעידוד ולהשגת מחויבות אישית. במרוצת הזמן, פונים אלי בשאלות מקצועיות המתמקדות בכאבים ומוגבלויות הקשורות לריצה.

כך נולד הצורך לחקור לעומק את נבכי הריצה, השפעתה על הגוף, הפציעות המאפיינות אותה והדרך להואיל ולשפר את הריצה, את הטכניקה שלה, ובכך אף למנוע פציעות.

 

מהי מטרתה של טכניקת פילאטיס?


הטכניקה באה לטפל בגוף אשר כתוצאה מתנועות חוזרות ולקויות יוצא מאיזון. גוף האדם מיסודו אינו מאוזן לחלוטין, ודרך ביצוע טכניקת הפילאטיס אנו מוצאים את הליקויים, וכך קל לנו יותר לפעול למען איזון השרירים, שמוביל בסופו של דבר ליציבה טובה ונכונה ולגוף בריא.

אבני הבניין שעליהן מושתתת טכניקת הפילאטיס בהתייחסות לרצים:
1. שליטה בנשימה - היא אלמנט מרכזי בזרימה ובקצב של התנועה. הנשימה של הפילאטיס

מאפשרת שליטה על מרכז הגוף.
2. הפעלה והגמשה של עמוד השדרה - קשור לתנועתיות של חוליות עמוד השדרה, היציבות
שלהן והיחס ביניהן. עמוד השדרה הוא אלמנט מרכזי ביציבה שלנו.
3. תנועתיות האגן - האגן מחבר בין הגפיים לחלק הגוף העליון. תנוחת האגן, שבעצמו אינו יציב, משפיעה על יציבות הגב ותנועתיות הרגליים.
4. שליטה במרכז הגוף - כל תנועה מתחילה במרכז הגוף שניקרא– power house . חשוב לחזק ולהגמיש את המרכז כדי שהשימוש בו יהיה נכון ויעיל.
5. ייצוב חגורת הכתפיים - החופש בתנועתיות של חגורת הכתפיים, הוא תנאי מרכזי לשיפור היציבה, ובאמצעותו הידיים מתפקדות ביעילות ובחוזקה.

יתרונות הפילאטיס לרצים


התאמת הנשימה לתנועה - כשנושמים נכון, התנועה זורמת ביתר יעילות. פילאטיס האמין שהנשימה מחדשת ומייעלת את תפקוד הריאות ומכאן ניצול טוב יותר של החמצן. נשימת הפילאטיס היא נשימה גבית.
תנועה אפקטיבית - תרגול בפילאטיס מאפשר תרגילי מתיחה לשרירי הירך, מלפנים ומאחור, לשרירי השוקיים ולשרירי הגב. שילוב התנועתיות בגפיים עם יישום נכון של טכניקת הריצה מביאה לתנועה אפקטיבית.

גמישות - כשהגוף אינו מספיק גמיש, התנועה מוגבלת. הפילאטיס מגדיל את טווחי התנועה במפרקים ומאפשר לרץ להשיג את מטרותיו הספורטיביות מבלי לגרוע מהכוח.
חיזוק מרכז הגוף - ע"י חיזוק מרכז הגוף, בעזרת עבודה על שרירי הבטן והשרירים העמוקים בגופנו, אלו הקרובים לשלד, אנו מביאים את הרץ להבנה של מרכז הגוף, מיקומו והתחושה של השימוש הנכון בו. כשהמרכז חזק, יכולת הרץ להשיג תוצאות טובות יותר גדלות וכך גם משתפרים יכולתו וכושרו הגופני.
ייצוב האגן - טכניקת הפילאטיס תורמת לייצוב האגן ומעניקה טווח תנועה גדול לשאר הגוף. בזמן הריצה, האגן צריך להיות יציב, לשמש פלטפורמה יציבה לתנועתיות הרגליים.
הארכת שרירים - בשימוש בטכניקת הפילאטיס אנו משיגים הארכה של פושטי וכופפי הירך ואז מקבלים יותר כוח ממפרקי הירך.

 

מה משיגים בעזרת הפילאטיס?


גוף מאוזן שומר על הבריאות - טכניקת הפילאטיס מפתחת גוף מאוזן ועוזרת לשמור על: בריאות הברכיים, הקרסוליים ומפרקי הירך, ללא פציעות ככל שאפשר.
אגן מאוזן - האגן המאוזן עוזר לביצוע נכון של מחזוריות הצעד בריצה. מה שחשוב בתנועתיות הזאת זה לייצב את עמוד השדרה, את הרגל והקרסול.
שיפור היציבה - בטכניקת פילאטיס משפרת את היציבה ע"י חיזוק הבטן וע"י גמישות עמוד השדרה.

חיזוק הברכיים - הפילאטיס מחזק את השרירים העוקפים של הברכיים, בעיקר את הארבע-ראשי, כדי שיתמכו את הברך בזמן הריצה וישמשו כבולם זעזועים.

שמירה על גיד אכילס - גיד אכילס נפגע בתדירות גבוהה אצל רצים. בפילאטיס נשפר את זרימת הדם למקום ואת גמישות הגיד.

 

לסיכום, מתוך ניסיוני, רצים שמתעמלים לפי התכנית שהכנתי להם במיוחד, שיפרו את יכולת הריצה שלהם, את איכות הריצה ואת הכושר הגופני הכולל.

 

 

דליה מנטבר

בעלת רשת מכוני פילאטיס

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?