דלג לתוכן העמוד
יום שני, 22 באפריל 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

נחנך קו הגז הטבעי לירושלים

"אספקת חמצן אנרגטית לעיר הבירה”. חונכים את קו הגז לירושלים (צילום: מאיה עציוני)

קו הגז הטבעי לירושלים נחנך השבוע (19.3) באזור עין כרם במעמד שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, והנהלת חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) - מבצעת הפרויקט. הקו חוצה את אזור מטה יהודה, אורכו 34 קילומטרים וקוטרו 18 אינץ'. בנייתו נמשכה יותר מחמש שנים (מיוני 2013 עד אוקטובר 2018) בעלות כוללת של 290 מיליון שקל.

בניית הקו לירושלים נערכה בשני מקטעים: החלק הראשון (ירושלים מערב) באורך 17 ק״מ, הושלם בשנת 2014. הקו מתחיל מתחנת הגפה 'יסודות' הצמודה לכביש שש בקרבת מחלף שורק ומסתיים בתחנת מסילת ציון הסמוכה לשער הגיא.

החלק השני (ירושלים מזרח) גם הוא באורך 17 ק״מ, מתחיל בתחנת מסילת ציון ומסתיים בתחנת ההפחתה בבית זית. הביצוע של החלק השני החל בתחילת ינואר 2017 והסתיים באוקטובר 2018. בימים אלה מסתיימת הקמתם של שני מתקני PRMS (הפחתת לחץ ומדידה) בקצוות הקו, האחד שמבוצע בתוך תחנת ההגפה מסילת ציון והשני בבית זית. שני מתקני ההפחתה מיועדים לשרת את חברת החלוקה רותם.

שר האנרגיה דר' יובל שטייניץ: "אני גאה לחנוך את צינור הגז הטבעי, שיוביל לראשונה גז טבעי לירושלים וסביבתה. באמצעות צינור גז זה ואחרים שמניחה חברת נתג"ז, אנחנו מרשתים את מדינת ישראל, משפרים ומרחיבים את הולכת הגז הטבעי לרחבי הארץ. כך נגיע ליותר צרכנים, כך נחבר יותר מפעלים, כך תוזלנה העלויות וכך כולנו נוכל לנשום אוויר נקי יותר. אנחנו בעיצומה של מהפכת הגז הטבעי בישראל, ומתוצאותיה כולנו נרוויח".

יו"ר נתג"ז איתן פדן: "אנו מחברים היום את אוטוסטרדת הגז לירושלים. זו אספקת חמצן אנרגטית לעיר הבירה, וכאשר חלקו של הקו עובר בדרך בורמה ההיסטורית, זה מרגש במיוחד. אני מבקש להודות לשר שטייניץ ולאנשי משרד האנרגיה, על החזון והנחישות שסייעו לנו להגיע לרגע הזה".

בין הלקוחות הצפויים של קו הגז הטבעי, שנבנה בחלקו על תוואי דרך בורמה ההיסטורית, ניתן למצוא את בית חולים הדסה, מוזיאון ישראל, מאפיות, אוניברסיטאות, בנק ישראל, קריית הלאום והכנסת, מפעל תדמיר, אביק, מחצבות, מפעל מלט הרטוב, מפעלי אספלט, מנועי בית שמש, וקריית ההדרכה של המשטרה. חלק מן הלקוחות כבר חתמו על ההסכם וחלקם נמצאים במשא ומתן מתקדם. בהתאם לעדכון חברת החלוקה, התחלת חיבורי לקוחות בבית זית ומסילת ציון צפויים במהלך שנת 2020.

בחברת נתג"ז מדגישים כי תוואי ירושלים מזרח עובר ברובו המוחלט בשטח הררי ומיוער ובצמוד לקו דלק פעיל המגיע עד למתקן פי גלילות הירושלמי. במהלך הפרויקט עמדה נתג"ז בתנאים מחמירים ביותר של הגופים הירוקים וארגוני הסביבה דוגמת עבודה ברצועה צרה, העתקות של עצים, ובחלק מהמקומות אף אספקת חלופות אחרות למסלולי טיול עבור הציבור. בנוסף, קו הדלק הקיים חייב עבודה זהירה במיוחד תוך שמירה על שלמותו.

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?