דלג לתוכן העמוד
יום רביעי, 17 ביולי 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

סיירת המחצלות - גשר לעולמם של בני הנוער

בתוך עשרות הפרויקטים של תכנית 'מועצה ללא אלימות' במטה יהודה בולטת בתקופת הקיץ פעילותה של סיירת מחצלות, המורכבת ממדריכים בעלי רקע חינוכי המגיעים מדי ערב, מיום ראשון ועד יום חמישי, לעשרות יישובים ברחבי המועצה, פוגשים את בני הנוער במוקדי הבילוי שלהם, משמשים עבורם אוזן קשבת ופותחים ערוץ תקשורת בין בני הנוער למערך החינוך הבלתי פורמאלי במועצה. הסיירת פועלת במסגרת תחום הפנאי של אגף חברה ונוער והיישובים בהם היא פעילה נבחרו בשיתוף עם רכזי מחלקת הנוער.

"עשרה מדריכים, 30 יישובים ומאות בני נוער זוכים לפעילות חווייתית בשעות הערב והלילה", מספר סיון כהן-טופל, מנהל תכנית 'מועצה ללא אלימות' במטה יהודה. "סיירת המחצלות היא גשר לעולמם של בני הנוער. שורה של מדריכים איכותיים עם רקע בחינוך והדרכה, מגיעים ליישובים עם מחצלות, משחקי קופסא ופק"ל קפה ויוצרים שיח חיובי ומעצים עם בני הנוער".

"סיירת המחצלות כוללת עשרה מדריכים מוכשרים וערכיים", אומרת רוית אביב, מנהלת תחום הפנאי בתכנית 'מועצה ללא אלימות'. "הצבנו מדריכים קבועים ביישובים קבועים על מנת ליצור שיח ואמון, ובהמשך לכך נפתחו קבוצות ווטסאפ של המדריכים עם בני הנוער ביישובים. הסיירת חיזקה את המודעות בצורך בחינוך בלתי פורמאלי לבני הנוער גם בקרב עובדי הנוער והקהילה הועד המקומי, וועדות התרבות במושבים".

במועצה מציינים כי ברוח סיירת המחצלות ישנן כוונות מצד אותם גורמים - עובדי נוער וקהילה, ועדים מקומיים וועדות תרבות ביישובים להמשיך בפעילות גם במהלך השנה, אחת לשבוע, באותו הסגנון. "ישנו צורך אדיר בקרב בני הנוער בכל יישוב לקיים מסגרת של פעילות ומפגש ביניהם, בעיקר אצל בני נוער שלא פעילים בתנועות נוער, במועדוני נוער ובתכניות הנוער השונות שמפעילה המועצה", מציינת אביב.

בני הנוער משתפים אותנו ואנחנו מקשיבים להם בקשב רב. פעילות של סיירת המחצלות במטה יהודה

מדריכות ומגשרות

 

שירה כ"ץ (22) מטל שחר הדריכה בעבר במושב ועשתה שנת שירות במסגרת תנועת 'בני המושבים'. עבורה זו השנה הראשונה כמדריכה בסיירת מחצלות.

"אני נחשפת לבני נוער מרקע שונה, נוער שאפתן שרוצה להתקדם ולהוכיח את עצמו ובעיקר מחפש אוזן קשבת", אומרת כ"ץ. "נוצרים קשרים משמעותיים עם הילדים ואני שמחה לומר שאני מרגישה שאנחנו, המדריכים בסיירת, משמשים כמקום הבטוח של הילדים לפנות ולפרוק, וגם ליזום פעילויות. זהו פרויקט משמעותי וחשוב במטה יהודה".

דנה גבע (26), נולדה בגבעת יערים ומתגוררת במבשרת ציון. היא מדריכה בסיירת המחצלות, עובדת נוער וקהילה במושב כסלון ומסיימת בימים אלה תואר ראשון בחינוך מיוחד משלב ממכללת 'דוד ילין'.

"ההכרה בחשיבות התפקיד כמדריכה בסיירת מחצלות הובילה אותי להצטרף לסיירת זו השנה השנייה. במפגשים הראשונים אנחנו בעיקר מסתובבים ביישובים על מנת לאתר את המוקדים בהם בני הנוער נוהגים להתכנס ויוצרים איתם קשרים", מתארת גבע. "לאחר מכן, קובעים מפגשים עם מחצלות ומשחקי קופסא או משחקים שהילדים בוחרים. תוך כדי נוצר שיח על מסיבות, התנהגויות בסיכון ונושאים מעולמם של בני הנוער. בשעות הלילה הדברים צפים יותר וקל להם יותר לבוא לידי ביטוי ולספר. הם מתחברים לסיירת מהר מאוד ומצפים בקוצר רוח למפגשים איתנו. זה פרויקט חשוב מאוד כי באמצעותו המועצה מקבלת תמונה ברורה יותר על הצרכים של בני הנוער. בנוסף, סיירת המחצלות תורמת למניעת שוטטות וחוסר מעש בקרב בני הנוער ביישוב, ויש לכך חשיבות רבה".

לקראת הפעילות בסיירת מחצלות התקיים יום הערכות למדריכים כהכנה למפגשים בשטח עם בני הנוער.

- יש כללים לפעילות סיירת מחצלות?

"יש כללים ברורים אבל אף אחד לא מחייב את בני הנוער לקחת בזה חלק. הם מצטרפים מרצונם החופשי. הם משתפים אותנו ואנחנו מקשיבים להם בקשב רב".

- ומה קורה אם הם משתפים אותך בהתנהגויות בסיכון, למשל?

"אני תמיד אומרת את דעתי. בסך הכול רוב בני הנוער שומרים על החוק, ומי שלא, בדרך כלל לא מבין את החומרה. אז אני מסבירה להם כמה חבל להיתפס ולעבור הליך של רישום פלילי לפני הגיוס לצה"ל. הם מקשיבים ועושה הרושם שגם מבינים ומפנימים, כך לפחות אני מקווה".

- מה הערך המוסף של סיירת מחצלות?

"אני מרגישה כמעין מגשרת ביניהם לבין המועצה כי לא תמיד הם מכירים בתפקידה החשוב של הרשות המקומית בחייהם או את מגוון האירועים שהמועצה יוזמת עבורם".

- האם החשיפה שלכם לבני הנוער מעודדת ילדים נוספים להגיע לפעילות?

"בהחלט. באחד היישובים עלה רעיון של בני הנוער לעשות ערב 'על האש' ולהביא ילדים נוספים. במקום אחר ביקשה מאיתנו אחת הבנות להביא מפה על מנת שנוכל לצפות בכוכבים. אין ספק שסיירת המחצלות מעוררת את הפעילות הבלתי פורמאלית ביישובים בתקופת הקיץ, וזה כיף גדול".

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?