דלג לתוכן העמוד
יום ראשון, 25 ביולי 2021
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

חיים ומוות ביד הלשון

דיבור שלילי עלול להרוס, לקלקל, לפגוע ולהזיק, לעומת זאת, דיבור חיובי יש בכוחו לעודד, לעורר תקווה ולהכניס שמחה בלבבות. זה הזמן להודות, להביע את אהבתכם במילים, ולדון את הסובבים אתכם לכף זכות

                 

ספר "דברים" הוא האחרון מבין חמשת חומשי תורה. הספר נקרא כך הן לאור פתיחתה של הפרשה הראשונה במילים "אלה הדברים" והן כיון שזו מהותו של הספר העוסק בדברי משה אל בני ישראל; "אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל (א,א) בשנת הארבעים לצאתם של בני ישראל ממצרים וממש טרם כניסתם לארץ, החל מראש חודש שבט ועד פטירתו ב-ז' באדר.

דברי משה בפרשת "דברים" ולאורך הספר מדגישים את הכוח האדיר שיש לדיבור. בתחילת דרכו השיב משה לאל: "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי... כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי" (שמות ד, י). מאוחר יותר הוא התבקש על ידי האל לדבר עם הסלע על מנת להוציא ממנו מים עבור העם המתלונן, וכידוע, במקום לדבר הוא היכה בסלע. והנה, כחמישה שבועות לפני מועד פטירתו, מתייצב המנהיג בפני עמו ומדבר עמם מעומק ליבו וללא תיווכו של האל.

על פי היהדות הדיבור מחבר בין הרוחניות לגשמיות, הדיבור הוא הגשר שבין המחשבה ובין המעשה, ועל כן יש בדיבור כוחות רוחניים ומעשיים כאחד. משה רבנו, גדול הנביאים, שעליו נאמר כי דיבר עם האל פנים אל פנים כדבר איש אל רעהו, היה במעמד רוחני כל כך גבוה עד שהתקשה בתחילת דרכו לחבר בין עולם הרוח לעולם המעשה, דבר זה יכול להסביר את הכבדות בדיבורו כאשר היה אמור להגיע אל פרעה או אל העם ולפעול בעולם המעשה.

הקשר לתשעה באב

לאורך ספר "דברים" מתמקד משה ברצון לסייע בידי העם להפיק לקחים אך גם מחזק את רוחם ונותן כלים מעשיים בטרם כניסתם לארץ. הוא פועל כמנהיג אוהב, הדואג לצאן מרעיתו ומבקש להשאיר את דבריו כצוואה להם ולילדיהם.

משה מציג בדבריו אירועים משמעותיים בתולדות העם שיצא ממצרים, תוך מתן דגש למעשי אבותיהם לאורך מסעם ולהשלכות שהיו לכך. מעבר לסקירה היסטורית הכרחית עבור הדור החדש מדובר באירועים בעלי משמעות גם לדורות הבאים.

הוא מתחיל ב"חטא המרגלים", שבו עשרה מבין שנים עשר המרגלים הוציאו דיבתה של הארץ רעה, בדבריהם הם הפילו מורא על העם, הביעו חוסר אמון ביכולתם לכבוש את הארץ ובעיקר חוסר אמונה בבורא. בעקבות הדברים הללו החליט האל שדור המדבר לא יזכה להיכנס לארץ והעם ייסוב 40 שנה במדבר. על פי המדרש "חטא המרגלים" התרחש בערב תשעה באב בשנה השנייה לצאת ישראל ממצרים, ויש קשר בין אירוע זה לחורבנות הבית שהתרחשו דורות רבים אחריו.

את פרשת "דברים", קוראים בכל שנה בשבת שלפני תשעה באב. במשנה מצוין כי ביום תשעה באב התחוללו אירועים קשים מאוד, אשר התרחשותם השפיעה עמוקות על עמינו לאורך השנים, בהם חורבן בית המקדש הראשון על ידי הבבלים וחורבן בית המקדש השני על ידי הרומאים. ביום זה העם איבד את מקום פולחנו הדתי כמו גם את המרכז המדיני וסמל ריבונותו והוצא לגלות.

כוחו של הדיבור

ספר "הזוהר" מחבר וקושר בין גלות וגאולה ובין כוח הדיבור, ואף מרחיב ומבאר מהי גלות דיבור ומהי גאולת דיבור, הן ברמה הפרטנית והן ברמה הלאומית. הדיבור הוא ביטוי להלכי הנפש, לחירות פנימית, והוא המפיח רוח חיים באדם ובאומה. לכל אות ומילה בשפה העברית יש משמעות ותכלית.

על פי התפיסה הקבלית למילים יש כוח בריאה, הדיבור משקף את המחשבה ובכוחו להשפיע על המציאות. למילים יש כוח להרוס ולאבד, חלילה, ועל כן נאמר: "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב? - נצור לשונך מרע”. המהר"ל מדגיש כי עצם הדיבור הרע שקול כנגד כל העברות החמורות, כי כוחו גדול מכוח המעשה. לא לשווא אמר החכם באדם: "חיים ומוות ביד הלשון".

דיבור שלילי עלול להרוס, לקלקל, לפגוע ולהזיק הן למדבר והן למי שעליו מדברים. הדיבור השלילי כשלעצמו עשוי לגרור השפעה שלילית, כנבואה המגשימה את עצמה בבחינת "ברית כרותה לשפתיים". רכילות, לשון הרע, דברי הבל, דברי מרמה ודברי גנאי עשויים להוביל לשנאת חינם, להידרדרות רוחנית ולחורבן.

לעומתם, דיבור חיובי יש בכוחו לעודד, לעורר תקווה, להוות תמיכה, להגביר מוטיבציה, להכניס שמחה בלבבות ולבנות קשרים. הנפש זקוקה לכוח הדיבור על מנת להתגלות ולהתפתח. דיבור המשקף הכרת הטוב, דברי שבח, דברי עידוד, אמירת זכות על אדם, הרעפת מילות חיבה מובילים לאהבת חינם.

זהו זמן אהבת חינם; אמרו דברי תודה, עידוד ושבח, הביעו אהבתכם גם במילים, דונו את הסובבים אתכם לכף זכות.

 

המדור מוקדש לזכרו של אבי אלי קדושאי ז"ל

 

שבת שלום,

שרונה קדושאי בר-נס, M.A יעוץ חינוכי, MBA מינהל עסקים

יעוץ וליווי מנהלים, מנחה לפיתוח מקצועי

הדרכת הורים, "רימון" מרכז מומחים לטיפול בילד ובמשפחה

לשאלות: sharonabar5@gmail.com

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?