דלג לתוכן העמוד
יום שלישי, 07 באפריל 2020
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

טליתו של אמן

האמן יעקב בוסידן חנך תערוכה חדשה ובמרכזה הטלית היהודית

יעקב בוסידן, הנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה, 2016, שמן על בד

האגדה מספרת כי העולם נברא באריגת שתי וערב: "אחת של אש ואחת של שלג ופתכן זה בזה ומהן נברא העולם..." (בראשית רבה, י). הבד הוא מארג חיינו - בין חופה לשטיח אדום, בין קריעה לכנף פתיל תכלת. הבדים כמחלפות, בין החיג'אבּ לתכריך, בין השעטנז והסינטטי.

בתנ"ך דרמות גדולות מתחוללות סביב הבד: כנף מעילו של שמואל הנביא שנקרע כששאול אוחז בו ברגע של יאוש מדחייתו כמלך ישראל, כתונת הפסים של יוסף הנזכרת בהקשרי חטא והתנכרות-אחים אל מול בגדי הטהרה של הכהן הגדול. במסורת הנוצרית, ורוניקה מנגבת את הזיעה והדם מפניו של ישו בויה דולורוזה, ודיוקן פניו מועתק לבד, וזוהי האיקונה הראשונה.

התערוכה "טליתו של אמן" מציגה מספר ציורים של יעקב בוסידן בנושא אותו בגד ייחודי ומייחד, נושא שהעסיק אותו מאז שנות השישים ועד ימים אלו. טליתו של אמן מהי?

בציור "טלית ותפילין", הקנבס של יעקב בוסידן הוא זה המתעטף בטליתו של האמן ובתפילין המחולל עליו. גם ב"טבע דומם עם טלית", הסידור הפתוח של בוסידן מונח על טליתו של האמן, ובעל הטלית בולט בהעדרו. הציור מתכתב עם התנ"ך הפתוח ב"טבע דומם עם תנ"ך" של ון גוך, שחוקרים פירשו כדיוקן עצמי של ואן גוך עם אביו ויחסם לדת: התנ"ך העבות הפתוח מייצג את האב בעוד שהספר הצהבהב, הדק, המרופט והסגור של אמיל זולא, מעין תנך מודרני, מייצג את ואן גוך.

ב"מלאך מתפלל לעבר ירושלים", הדמות המטאפיזית של המלאך לובשת צורת אדם דרך הטלית העוטפת אותו. ב"הנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה" קבוצת המתפללים מאוחדים דרך אותה הטלית, שמצד אחד מאחדת, ומצד שני מייחדת ומבדילה, כמו אותה כתונת הפסים של יוסף אחינו.

התערוכה "טליתו של אמן" נחנכה השבוע בסדנת האומן של יעקב בוסידן בצור הדסה יחד עם הרצאתה של פרופ' קטרין קוג'מן-אפל מאוניברסיטת בן גוריון בנגב על "כיצד ומתי הפכה הטלית להיות חפץ ריטואלי? עדויות מהאמנות היהודית".

סדנת צור, רח' אפרסמון 8, צור הדסה, טל' 0545322374 או במייל boussidanart@gmail.com (ביקור בתערוכה בתיאום מראש בלבד)

 

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?