דלג לתוכן העמוד
יום ראשון, 28 בפברואר 2021
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

שוויון, מגדר וכל השאר

לפי מחקר שנעשה נשים מדברות ביום 20,000 מילים בממוצע, בעוד גבר מדבר 7000 מילים בממוצע ביום בלבד. המחקר אמנם שנוי במחלוקת, אך הוא מדגים את העובדה שההבדלים בין המינים קיימים ומשמעותיים בחיינו.

כשאנו מדברות על מגדר, אנו מדברות על אוסף ההבדלים החברתיים (שאינם ביולוגיים) בין גברים לנשים. מה זאת אומרת הבדלים חברתיים שאינם ביולוגיים?

למשל, שאלו את עצמכן.ם - האם הבחירה בורוד לבנות ובכחול לבנים היא בחירה הנובעת מהבדל ביולוגי? התשובה היא לא! יותר מכך – בעבר הרחוק, לבן היה הצבע המתאים ביותר לתינוקות, זכרים ונקבות, וזאת מתוך רצון לסמל את הטוהר והתום שלהן.ם.

כמובן שכל הורה מתחיל.ה יודע.ת שלהלביש תינוקות בלבן זו טעות חמורה כי הבגדים מתלכלכים מיידית. כנראה שבשל כך החלו ללבוש צבעים אחרים, ולהפתעתכן.ם הצבעים שנבחרו היו ורוד לבנים, וכחול לבנות. אז איך הגענו למצב כיום, בו הסמל במסיבות לגילוי מין היילוד הוא- צבע כחול לבנים וורוד לבנות?

התשובה פשוטה. מדובר בטריק שיווקי! כמו תמיד, הכל מתחיל ונגמר בכסף...בעלי עיסקי ביגוד שאלו את עצמם איך נמכור יותר והחליטו למתג את הצבע הורוד לבנות ואת הכחול לבנים. והופ – הצרכנים יכולים היום לזהות בקלות חנויות המיועדות לבנים וחנויות המיועדות לבנות. מדהים לגלות שכל זאת התבסס רק בשנות ה-80 של המאה ה-20 (תחשבו איזה צבעים לבשו בנים ובנות בשנות ה-70). בשילוב הטלויזיה, הקולנוע, סרטי דיסני וספרים - המניפולציה השיווקית עבדה עלינו, והיום אנו בטוחות שבנות נולדו לאהוב ורוד ובנים לאהוב כחול.

אל לנו לשכוח שעד לפני 150 שנים נשים לא הורשו לצאת ללמוד או לעבוד בכל עבודה. על אף שאנו מהוות 51% מאוכלוסיית העולם - נשללו מנשים הזכות להצביע והזכות לקרוא ולכתוב. מאז עברנו כמה מאבקים שהובילו לשוויון זכויות על פני השטח.

חשוב להבין, שקיימים הבדלים ביולוגיים בין נשים לגברים - במבנה הגוף החיצוני והפנימי, אך ההבדלים החברתיים בינינו אינם בהכרח פועל יוצא של הבדלים ביולוגיים. הציפיות החברתיות שלנו מבנות ובנים מעוצבות על פי התפיסה המגדרית הקיימת, לפיה גבר הוא חזק, מפרנס וכיו"ב, ואישה היא רגישה, מכילה ויודעת לעשות כמה דברים במקביל (כבר פגשתי כמה נשים שיודעות לעשות רק דבר אחד וכמה גברים שממש מעולים ב"ג'ינגול"- מספר משימות במקביל).

האתגר מתחיל כשאנו מסתכלות על החברה שלנו ומבינות שישנו פער מגדרי, כלומר חוסר שוויון בין נשים לגברים, שמבוסס על הסטריאוטיפים המגדריים הללו. הפער הזה מתבטא בפערי שכר, בבחירת מסלולי קריירה (כמה גברים סייעים לרופאי שיניים פגשתם? כמה נשים מובילות אקזיטים של סטארט אפ?) , בכמות הנשים בניהול בכיר, בכלכלה ובפוליטיקה לעומת כמות הגברים.

גם חלוקת התפקידים בבית וגם בשוק העבודה משמרת את המצב הקיים ומקשה על הגעה לשוויון מלא.

מעניין? יופי! זהו קצה הקרחון של השיח שהתנהל בחודש האחרון בהכשרה למנהלי.ות המועצה האזורית מטה יהודה בנושא קידום שוויון מגדרי, אותה הנחתה הח"מ. במהלך היומיים של ההכשרה העלינו קודם כל את המודעות למציאות החברתית הקיימת שלנו, והבנו שכדי לשנות ולצמצם פערים עלינו להכיר בעובדה שקיים פה אתגר, שקיים פה פער אמיתי.

המחקרים העולמיים האחרונים מדברים על כך שנשיג שוויון מגדרי בעוד 208 שנים, מכיוון שלאף אחת.ד מאיתנו אין 208 שנים לחכות - החלטנו להתחיל לזרז תהליכים כבר עכשיו. בעזרת הכשרות מסוג זה הופכת מטה יהודה למובילת דרך ומגדלור בתחום זה לרשויות מקומיות נוספות.

שלי רפופורט - מומחית למגדר

מנחת סדנאות מטעם ויצו ישראל - האגף לקידום מעמד האישה

 

 

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?