דלג לתוכן העמוד
יום שני, 30 בנובמבר 2020
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

שמן הזית הישראלי: יותר היצע בפחות כסף

שמן זית

 

החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות פירסמה ניתוח של ענף שמן הזית ממנו עולה כי צריכת שמן זית לנפש עלתה ב-30% מאז שנת 2012, ובמקביל, בעשור האחרון חלה ירידה של כ-20% במחירי שמן הזית.

ממוצע הצריכה לנפש עומד כיום על כ-4 בקבוקי שמן זית של 750 מ"ל בשנה, מחציתו מייצור מקומי ומחציתו מייבוא. המחיר הממוצע לשמן זית בחודשים האחרונים עומד על 32.3 שקל לבקבוק בעוד שלפני עשור (שנת 2010) אותו הבקבוק עלה 40.4 שקל.

הציבור הישראלי מגדיל בהתמדה את הצריכה של שמן הזית כך עולה גם ממכירות שמן הזית ברשתות השיווק שנאמדות כיום ב-8 מיליוני ליטרים, בשווי של 280 מליון שקל. מכירות 96.3% מהמכירות ברשתות השיווק הן של שמן זית כתית מעולה.

המותג הפרטי של רשתות השיווק הוא הנמכר ביותר בישראל (24% מכמות המכר), אחריו יד מרדכי (17%), עץ הזית (11%) וזיתא (9%). המותג הפרטי נמכר במחירים נמוכים משמעותית לעומת שלושת השחקנים הראשיים.

ייצור שמן הזית המקומי עלה באופן משמעותי בשמונה השנים האחרונות וכיום עומד על כ-18,000 טון. עלייה של 100% (!) בתוך כעשור.

עם זאת, נתח היבוא באספקת שמן זית עלה בשנים האחרונות באופן משמעותי. בשנת 2019 נרשם שיא יבוא עם 12,700 טון, כפול משנת 2017. הסיבה נעוצה, ככל הנראה, על רקע תנובה נמוכה בייצור המקומי בשנת 2018 לעומת ירידה במחירים הבין-לאומיים של שמן הזית.

במשרד החקלאות גאים לומר כי השמן הזית הישראלי ידוע באיכותו הגבוהה בקרב הציבור הישראלי, ומעודדים את הציבור לרכוש שמן זית מקומי בכדי לתמוך בכלכלה המקומית ולסייע בפרנסת משפחות ישראליות רבות.

 


 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?