דלג לתוכן העמוד
יום רביעי, 17 באפריל 2024
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

תלמידים במטה יהודה הוכיחו: תוכניות חינוכיות מסייעות לחיים משותפים


תלמידים במהלך פעילות בתכנית "פועלים יחד". (צילום: מטה יהודה)

 

מחקר ייחודי שזכה לסיוע משגרירות ארצות הברית בישראל וכלל גם תלמידים במטה יהודה, מעלה כי תכניות חינוכיות בבתי הספר עשויות לתרום באופן משמעותי לדו-קיום בין יהודים לערבים בישראל.

בעקבות האירועים האלימים שפרצו בארץ במאי 2021 פיתחה עמותת "אפשר אחרת", בתמיכת שגרירות ארה"ב בישראל, תוכנית חינוכית בשם "פועלים יחד". התכנית נוגעת בפצעים הפתוחים של האוכלוסיות היהודית והערבית המתגוררות ביישובים ובערים מעורבים. מטרת התכנית הייתה לייצר ביישובים אלה קבוצת מנהיגות צעירה רב-תרבותית שתפעל יחד בקרב קהילות המגורים ותקדם אווירה של פיוס.

המועצה האזורית מטה יהודה הייתה אחת הרשויות המקומיות שנבחרו להשתתף בתוכנית שהיא פיילוט ראשון וייחודי בארץ, וזאת משום שהיא כוללת שני יישובים ערביים: עין נקובא ועין ראפה.

התוכנית מאפשרת לתלמידים יהודים וערבים לפעול ולהתנדב יחד במסגרת מעורבות חברתית ובכך לקדם פיוס, להפחית דעות קדומות ולפתח עשייה משותפת. תלמידי כיתות ט' בתי הספר התיכוניים "דרור המשלב" מצור הדסה ו"ברנקו וייס עין נקובא -עין ראפה",  נבחרו להשתתף בתכנית הייחודית.

דו"ח מחקר חיצוני של מעבדת המחקר במרכז לחיים משותפים המכללה האקדמית בית ברל, שבדק את האפקטיביות של התוכנית עבור שגרירות ארה"ב, עקב במשך שנה שלמה אחרי התלמידים במטה יהודה והעלה כי התכנית מסייעת להפחית משמעותית חששות ודעות קדומות ולייצר קרבה ושותפות. גם התוצאות הכמותיות העידו על הצלחתה של התוכנית.

במסגרת ניתוח תוצאות המחקר ניתן היה לראות כי התלמידים, יהודים וערבים, הגיעו בתחילת התוכנית עם הנחות, חששות והיסוסים מבוססי סטריאוטיפים ודעות קדומות. לאורך השנה עברו התלמידים יחדיו מגוון של פעילויות היכרות מקרבות, פתרו אתגרים משותפים ושיתפו פעולה במגוון פעילויות לרבות מיזמי התנדבות כדוגמת ליצנות רפואית, פעילות אתגרית בטבע, עבודה על תקשורת ושפה ועוד .

תוצאות המחקר המעודדות, מראות כי אכן מפגשים בלתי אמצעיים אפשרו לבני הנוער להכיר ולהתקרב, לייצר קשר ולחזקו, ולהיווכח כי הינם מסוגלים לעבוד במשותף לטובת מטרות חשובות משותפות, ובכך לקדם חיים משותפים .

 

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?