דלג לתוכן העמוד
יום רביעי, 18 בספטמבר 2019
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

גמול השתלמות

לרגל סיום שנת הלימודים, בחרתי להתייחס במדור זה ללימודים מהיבט אחר.

לרובנו המושג "השתלמות" מיוחס ללימודים של העשרה, לעתים נקודתיים בנושא מסוים, שאינם בהכרח במוסד רשמי, תוך הרחבת האופקים, הידע, או המיומנויות. במשרד החינוך מיוחס המושג למורים שבחרו להוסיף וללמוד, ועל כך הם זוכים ב"גמול" המתבטא בשכרם.

חוקרי מקרא וחכמי תורה מייחסים את המושג "השתלמות" ללימודיו של בן אנוש, את חכמת האלוקות - הבנת החיים, רכישת ניסיון והתפתחות רוחנית. המושג טומן בתוכו את השורש ש.ל.מ. ואף המשמעות, כי כל רכישת תבונה מוסיפה לשלמות שלנו, ובהיותנו שלמים אנו חווים את ההשלמה (פיוס) והשלום עם עצמנו ועם סביבתנו.

זהו ה'גמול (בהא הידיעה), על אותה "השתלמות", שבו אנו זוכים בלימודי החיים. להיבט זה של אותה "השתלמות" אתייחס כאן.

 

החלומות משקפים את הלך רוחנו, מבטאים חוויות רגשיות. הבמאי הפנימי שבתוכנו, תת-המודע, מתאר זאת במשלים/סימבולים ובתרחישים "חלומיים", העולים על כל דמיון. גם לימודי החיים שלנו, יעלו בחלומות, בהיותם חלק בלתי נפרד מעולמנו הפנימי, המצוי בתהליך התפתחות, ובשאיפה מתמדת לאותה "השלמה", או "שלמות", של מי שאנחנו.

מובאים קטעים מחלומות לדוגמה, הקשורים לנושא ומיטיבים להמחיש אותו.

 

ספר תווים

ו' מספרת: ...”בחלום התארחתי אצל מישהי. ראיתי מעמד עם ספר תווים מונח עליו. כשקרבתי אליו ודפדפתי, ראיתי בין הדפים תמונות של נופים רחוקים וקסומים – איים ירוקים וחופים כחולים. רציתי כל כך שהספר יהיה שלי"...

זוהרית: מן הראוי לספר שבמציאות ו' היא מוזיקאית, והנה מופיע החלום הזה ומתאר כיצד היא שואפת לרכוש לעצמה (שיהיה שלה) את אותה התפתחות מקצועית/מוזיקלית (ספר תווים) של חופש פנימי, יצירה בעלת "קסם", אשר אולי נדמה מנקודת מבטה כעת, כי אינם בהישג ידה. החלום חושף אותה לקיומו של הדבר, וכן מטמיע בתוכה את המוטיבציה לרכוש זאת לעצמה.

 

חקר החיים

ד' מספרת: … "בחלום קיבלתי מ-א' (חבר שלי לשעבר) ספר במתנה, ובספר גיליתי דפים עם צילומי בעלי חיים בפוזיציות שונות. בדף אחד היו חרקים, שאכלו זה את זה. בדף אחר היו קופים, שעמדו אחד על כתפי השני... ועוד"...

זוהרית: ד' (23) נפרדה לאחרונה מהחבר (א'), ומעבדת בתוכה את החוויה הרגשית. מהחלום עולה כי היא חשה שעם הקושי שבפרידה, תרם א' להתפתחותה בשיעורי חייה (העניק ספר במתנה).

בנוסף, מתואר כי הבינה ולמדה אודות מערכות יחסים שונות בחיים (בעלי החיים) – בהן לעתים יש כאלה שאינם מפותחים, או "קטנים", (חרקים) הניזונים מאחרים (אוכלים זה את זה), וישנם מפותחים יותר (קופים) הנסמכים בכובד משקלם זה בזה (אחד על כתפי השני).

החלום מאפשר לד' להשלים עם הפרידה, אשר שירתה אותה כגמול (מתנה) ב"השתלמות" חקר החיים.

 

רישומי קסמים

ח' כותבת:... “מתוך העץ ראיתי משהו מנצנץ... כשהתקרבתי ראיתי שזו מוזהבת של ספר. הושטתי את היד והתחלתי לעלעל בספר הזה. ריאיתי רישומים ושרטוטים, והיו שם גם מילים, שאינני זוכרת... אבל ידעתי שאלו מתכונים של קסמים".

זוהרית: התיאור המקסים של ח' את חלומה מתאר כיצד היא מרגישה שהיא יכולה לקטוף מפירות הצמיחה האישית שלה (קוטפת מהעץ) – התבונה לחולל קסמים בחייה (ספר קסמים), שהיא נכס יקר ערך (בכריכת זהב).

חלום זה הוא שיקוף רגשי, אך מהווה מודל וחזון בו-זמנית, מטמיע בתודעתה של ח' את המסוגלות, הבשלות והנגישות של תבונה זו, המצויה בידיה שלה.

 

לימודים על הדרך

ש' כותבת: ...”בחלום נסעתי לכיוון הבית של ההורים שלי, ומסתבר לי שכל הדרך אליהם בשיפוצים, שינו את כל הנתיבים ואני מסתובבת סחור סחור ולא מצליחה להגיע. בסופו של דבר אני מגלה שכדי להגיע אליהם אני חייבת לעבור דרך בניין גדול שהוא סוג של אוניברסיטה, שבנויה ממש באמצע ואין שום מעבר אחר. אני נאלצת לחנות ולעבור דרך המסדרונות של הבניין האוניברסיטאי הזה ומגלה בתוכו המון כיתות ושיעורים שנראים מאוש מעניינים"...

זוהרית: חשוב לציין כי במציאות מצבם של הוריה של ש' (אישה בגיל 54) נעשה לא פשוט לאחרונה – שניהם התבגרו, והם סיעודיים באופן חלקי, ולכן זקוקים לעזרתה כמעט ברמה היומיומית. החלום מתאר כיצד היא מרגישה שחל שינוי (שיפוץ) בהתנהלות שלה (נסיעה) ביחס להוריה. החלום מפנה את תשומת ליבה לרעיון שהנגישות הרגשית להוריה חולשת על פני לימודים גבוהים (אוניברסיטה על הדרך), שיעורים חדשים ומעניינים, שאותם עליה לצלוח בתקופה המאתגרת הזו עם הוריה.

 

 

 

חלומות פז מבורכים !

זוהרית רובין

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?