דלג לתוכן העמוד
יום חמישי, 26 בנובמבר 2020
אשר שימוש בשירותי מיקום להצגת מזג האוויר

42% מהציבור: תאונות דרכים מפחידות יותר מהקורונה

תאונה סמוך למחלף שער הגיא

42% מהציבור הישראלי מודים כי הקורונה לא מהווה את הגורם ממנו הם חוששים ביותר אלא תאונות הדרכים, כך עולה מסקר חדש של עמותת אור ירוק לרגל שבוע הבטיחות בדרכים. מהסקר אשר נועד לבחון את עמדות הציבור בנוגע לטיפול בנושא תאונות הדרכים בישראל, עולה כי 24% מהציבור חושש מאירועי טרור ופיגועים ורק 21% מביעים חשש מהקורונה.

השבוע מציינים ברחבי ישראל את שבוע הבטיחות בדרכים. מנתונים שאספה עמותת אור ירוק עולה כי 264 בני אדם נהרגו מתחילת שנת 2020 בתאונות דרכים לעומת 294 בני אדם שנהרגו בתאריך המקביל בשנה שעברה - ירידה של 10% בלבד וזאת למרות שני סגרים ארוכים וירידה חדה במספר כלי הרכב שנעים בכביש בכל יום. מתוצאה זו עולה כי בכל יום בממוצע נהרג אדם בתאונת דרכים בישראל.

למרות הקורונה, מדינת ישראל רשמה עד כה בשנת 2020 עליה במספר רוכבי האופנועים והקטנועים ההרוגים מתאונות דרכים, כך גם נרשמה עליה בהולכי הרגל ההרוגים, רוכבי האופניים והקורקינטים. בתחומים נוספים כמו מותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים וכמו כן אזרחי החברה הערבית ההרוגים, לא נרשמה ירידה משמעותית, בוודאי לא בהשוואה לירידה בנסועת כלי הרכב

דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) מדרג את ישראל במקום האחרון והגרוע בשינוי מספר ההרוגים מתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לשנת 2018. בעוד מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב- 3% בממוצע, בישראל נרשמה עליה של 17% בהרוגים. כמו כן, מדינות אירופה הורידו את מספר ההרוגים בתאונות דרכים במהלך הסגר הראשון בקורונה בשיעור ממוצע של 36% כמעט כפול מישראל (19%).

 

מחצית מהירושלמים: למנות שר לבטיחות בדרכים

הסקר הנוכחי בוצע בחלוקה לאזורים שונים בארץ. התוצאות מאזור ירושלים מעלות כי 72% מתושבי ירושלים חושבים שלמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולנהגים יש אחריות שווה לכישלון בתאונות הדרכים.

32% מתושבי ירושלים דיווחו כי הם חוששים הכי הרבה מתאונות הדרכים. 22% טענו כי הם חוששים מאירועי טרור או מלחמה. 32% טענו כ הם חוששים מהקורונה ו-14% טענו כי הם חוששים מדברים אחרים.

72% מתושבי ירושלים חושבים שלמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולנהגים יש אחריות שווה לעובדה שמדינת ישראל נמצאת במקום האחרון והגרוע מבין כל מדינות אירופה בהקטנת מספר ההרוגים מתאונות דרכים בשנת 2019. 20% סבורים כי האחריות היא רק של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ורק 8% חושבים כי האחריות היא של הנהגים בלבד.

תושבי ירושלים העניקו את הציון הממוצע הנמוך 5.2 (בסולם של 1-10) להתמודדות הממשלה עם תאונות הדרכים.

40% מתושבי ירושלים סבורים כי יש למנות שר שיעסוק רק בבטיחות בדרכים.

52% מתושבי ירושלים סבורים שיש למנות פרוייקטור לטיפול בתאונות הדרכים כמו במשבר הקורונה.

והפתרון לבעיית תאונות הדרכים? 32% מתושבי ירושלים חושבים שיש להחמיר בענישה לעברייני התנועה. 34% סבורים שיש לשפר את הכבישים האדומים. 14% מאמינים כי יש להוסיף שוטרים וניידות ו-20% מאמינים כי שיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון הטוב ביותר.

המחקר בוצע בתחילת חודש נובמבר 2020 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 505 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 408 יהודים 97 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

 

כישלון של הממשלה

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רוב הציבור חושש מתאונות הדרכים, אפילו יותר מהקורונה. זו סכנה יומיומית מוחשית לכולנו. הממשלה הראתה שהיא יודעת לאחד כוחות ולהילחם בקורונה ולהוריד את מספר הנדבקים, כך יש לנהוג גם בתאונות הדרכים שיישארו עוד הרבה אחרי הקורונה וימשיכו לגבות קורבנות. מהסקר עולה באופן ברור כי הציבור מאמין שלא תמיד רק הנהג אשם, גם לממשלה ולמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יש אחריות. לכן, העברת זריקת האחריות רק על הנהגים מובילה אותנו לכישלון שנה אחר שנה. את האסטרטגיה הכושלת הזאת חייבים לשנות. יש לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים, בדיוק כפי שקורה במאבק בקורונה. לכן יש לחזק את הבטיחות בדרכים, להוסיף כסף להגדלת מספר הניידות והשוטרים, לשיפור הכבישים האדומים ולטיפול ממוקד באוכלוסיות בסיכון. תאונות הדרכים הן לא גורל משמים ובמאבק משותף ניתן להציל חיים".

 

אהבתם? התרגזתם? יש לכם מה להגיד?